maandag, 12. januari 2015 - 8:42 Update: 12-01-2015 17:41

'Eten steeds vaker langs de deur bezorgd'

'Foodbezorging aan de deur is booming'
Foto: SXC
Ede

Foodbezorging aan huis is in Nederland booming business. FoodService Instituut (FSIN) spreekt van een langjarige groeimarkt.

'Als je alle vormen van delivery van eten aan de voordeur bij elkaar optelt, zitten we nu al rond de grens van 1 miljard euro,' zegt directeur Jan- Willem Grievink. 'Het is nog maar enkele jaren geleden dat we nog niet eens op de helft van dit bedrag zaten. Foodbezorging is nog lang niet uitgegroeid.' Dit schrijft het Food Service Instituut maandag op de website.

Foodbezorging kent in Nederland inmiddels een grote verscheidenheid. De markt blijft allang niet meer beperkt tot de spreekwoordelijke pizzakoerier en tafeltje-dekje-achtige service. Grievink: 'Relatief nieuw is dat cafetaria’s op grote schaal friet en snacks bezorgen. Dat is echt iets van de laatste een tot twee jaar. Door royalere openingstijden van supermarkten en andere alternatieven loopt hun afhaalomzet terug. De cafetaria zoekt dus wegen om dit verlies goed te maken.

Stormachtige nieuwkomers op de markt zijn verder abonnementssystemen zoals HelloFresh en de bezorging van webbestellingen door supermarkten en andere foodretailers. Ook zijn er nieuwe hamburgerketens die zich op expliciet bezorging richten, omdat de grote burgerketens deze behoefte vooralsnog niet invullen. Wat mij verbaast is dat er nog geen landelijk opererende deliveryketen is in het Chinees-Indische segment.'

Uitdaging
De bezorgmarkt wordt mede opgestuwd door digitale media. 'Dedicated webplatforms en modules voor tablets en smartphones zorgen, samen met eenvoudige betaalsystemen, voor een extra impuls. Overigens is bij sommige bezorgers het aandeel van mondelinge telefonische bestellingen nog altijd groot,' zegt Grievink. 

Categorie:
Tag(s):