donderdag, 23. april 2015 - 11:52

Nederlandse deeleconomie stroef op gang

's-Hertogenbosch

Bedrijven als Uber en Airbnb zijn veelvuldig in het nieuws. Desondanks delen Nederlanders niet graag hun spullen. Negen op de tien consumenten heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk.

Het risico dat het kapot gaat, dat spullen niet teruggebracht worden en het gedoe met afspraken zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om niet te delen. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.001 Nederlandse consumenten. 

Gebrek aan vertrouwen om te delen 

Als consumenten lenen of uitlenen zullen ze dat altijd eerder doen aan vrienden (60%) of van vrienden (53%). Negentig procent heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. De drempels die Nederlanders vooral zien zijn het risico dat het kapot gaat (57%), het risico dat men het niet terug brengt (51%), het gedoe met afspraken maken (33%), geen vertrouwen in anderen (28%) en men wil niet dat anderen aan hun spullen komen (28%). De diverse netwerken die inzetten op de deeleconomie zullen moeten zorgen dat deze barrières worden weggenomen om het tot een succes te maken. 

Deeleconomie makkelijk en goed voor portemonnee

Eén op de tien consumenten heeft wel ervaring met de deeleconomie via online netwerken. Deze groep ervaart het als makkelijk, goedkoop en zeer geschikt voor spullen die men maar één keer nodig heeft. De consumenten die uitlenen vinden het prettig om mensen te helpen, het geeft een goed gevoel en het is goed voor de eigen portemonnee. 
 

Categorie:
Provincie:
Tag(s):