In Haarlem is parkeren op straat zelfs 20 procent duurder geworden, maar in Zoetermeer zijn de tarieven juist verlaagd, met 2 a 3 procent.
Dit moet eerlijker en transparanter. Detailhandel Nederland pleit er daarom voor om betalen per minuut landelijk in te voeren. Hierdoor betaalt de consument niet meer voor parkeertijd waarvan hij geen gebruikmaakt.
Bovendien blijkt uit de Nationale Parkeertest dat de tarieven nog steeds stijgen. Ondanks de crisis zijn er gemeenten en parkeerexploitanten die het nog altijd een goed idee vinden om het tarief elk jaar te verhogen. Dat de bezettingsgraad van parkeergarages in hoge mate afneemt is kennelijk niet voldoende om tot een ander inzicht te komen.
Het maatschappelijk belang van parkeren wordt vaak uit het oog verloren. Een aantrekkelijk parkeerbeleid stimuleert mensen om naar de binnenstad te komen. Niet alleen om te winkelen, maar ook voor een bezoek aan de horeca, de bioscoop en het theater. En dat komt de lokale economie ten goede.