woensdag, 29. april 2015 - 19:53

UberPOP laat alleen nog bestuurders met taxivergunning toe

UberPOP laat alleen nog bestuurders met taxivergunning toe
Amsterdam

Om de impasse rond uberPOP te doorbreken heeft Uber besloten de overheid tegemoet te komen door in de toekomst alleen bestuurders op het Uber platform toe te laten die in het bezit zijn van een officiële chauffeurskaart. Met deze stap hoopt Uber tegemoet te komen aan de zorgen van de overheid wat betreft de veiligheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van uberPOP.

In 2000 kwam de overheid met een nieuwe taxiwet die moest zorgen voor meer keuze, hogere kwaliteit en lagere prijzen. Tot nu toe is dit niet gelukt. Veertien jaar later lanceerden wij uberPOP: een innovatieve dienst waarmee passagiers kunnen meerijden met particuliere autobezitters voor de helft van de prijs van een taxi.

Gebruikers zijn enthousiast over de prijs, kwaliteit en het gebruikersgemak. En particuliere bestuurders werken graag met uberPOP om op een flexibele manier ruim €20 per uur om te zetten. Desondanks kwam de overheid met maatregelen omdat zij vinden dat uberPOP chauffeurs zonder officiële chauffeurskaart niet veilig, betrouwbaar en kwalitatief genoeg zouden zijn.


Uber ziet dat anders. Gebruikers ondervinden dat uberPOP in de praktijk op een moderne manier voldoet aan de eisen voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Met gebruik van innovatieve technologie die de wet nooit had kunnen voorzien en die bijvoorbeeld inzichtelijk maakt bij wie je instapt, hoe de bestuurder is beoordeeld en wat de rit gaat kosten.

Een oplossing voor het probleem

Maar van de huidige impasse wordt niemand beter. Met name omdat het afleidt van de ambitie die de overheid, reiziger en Uber wél delen: meer keuze, meer concurrentie, hogere kwaliteit en lagere prijzen. 

Nu uberPOP bestuurders ook over een chauffeurskaart gaan beschikken, zullen veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van uberPOP dubbel gegarandeerd zijn: op de oude én de nieuwe manier. Hopelijk wordt hiermee de huidige impasse doorbroken en kunnen we ons weer gaan inzetten om personenvervoer in Nederland beter, veiliger en goedkoper te maken. Precies wat de oorspronkelijke wet voor ogen had.

Provincie: