donderdag, 23. april 2015 - 20:37 Update: 27-04-2015 9:11

Utrecht gaat mileuzone per 1 mei handhaven, KNAC stapt naar rechter

KNAC stapt naar rechter in strijd tegen milieuzones
Foto: fbf
Utrecht

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) stapt met een groot aantal aangesloten (klassieke) autoclubs naar de rechter. Inzet is het tegengaan van milieuzones die in steeds meer grote steden worden ingesteld.

'Milieuzones kosten de belastingbetaler miljoenen en levert voor het milieu niets op. Bovendien mag elke stad zijn eigen voorwaarden aan zo’n zone verbinden, zodat het voor de automobilist totaal onduidelijk is wat hij wel of niet mag?, aldus KNAC directeur Peter Staal.

Utrecht

In eerste instantie richten de pijlen van de KNAC en de bevriende clubs zich op de stad Utrecht. 'Daar is de gemeenteraad onnodig en onbegrijpelijk als eerste van start gegaan met een milieuzone voor een handvol oude personenauto’s met dieselmotor. Weggegooid geld, want de kosten voor het instellen en bewaken van een milieuzone zijn enorm, terwijl vervuilers, zoals het openbaar vervoer met zijn rokende, dieselgestookte stads- en streekbussen gewoon de milieuzone in mogen. Je gaat in Utrecht dus hetzelfde zien als in diverse Duitse steden die ooit een milieuzone voor personenauto’s instelden: kosten gigantisch en effect nul', stelt de KNAC.

Onnodig

De stad Utrecht baseerde zich bij de invoering op cijfers uit 2013, terwijl de dieselmarkt sindsdien een enorme tik heeft gekregen als gevolg van diverse overheidsmaatregelen. Bovendien worden zowel de lucht in Nederland als de nieuwe auto’s met de dag schoner. Feitelijk is de uitstoot van het personenautoverkeer binnenkort geen issue meer, waarom dan nu die gigantische kosten maken? Staal: “Kijk, wij zijn als KNAC net zo goed voor schone lucht en daar kunnen milieuzones in een enkel geval bij helpen. Maar zoals de overheden er nu mee omgaan zijn ze alleen maar peperduur, scheppen ze onduidelijkheid en zijn ze niet eens nodig”.

Provincie: