donderdag, 19. mei 2016 - 9:51 Update: 19-05-2016 11:00

Dieselbusjes gemiddeld zes keer viezer dan gedacht

Dieselbusjes gemiddeld zes keer viezer
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Delft

Euro 5 dieselbestelauto’s stoten in de praktijk veel meer NOx uit dan tijdens de typekeuringstest op een rollenbank. Gemiddeld stoten de geteste zwaardere bestelvoertuigen onder praktijkomstandigheden een factor 6 meer NOx uit dan de typekeuringsnorm.

De gemiddelde NOx-praktijkemissies van zwaardere bestelauto’s liggen rond de 1600 mg/km. Lichtere bestelauto’s stoten een factor 3,5 meer NOx uit dan typekeuringsnorm. Dat blijkt uit onderzoek van TNO die de populaire bestelauto's onderzocht. Van de twaalf geteste busjes bleef slechts een onder de limiet. De rest ging er fors overheen. Het onderzoeksinstituut noteerde gemiddeld 1.600 milligram NOx per kilometer voor zwaardere busjes. De toelatingslimiet bedraagt 280 milligram. De testresultaten van een zwaardere bestelauto met een motorkeuring volgens Euro VI zijn nog niet eerder gepubliceerd

‘SJOEMELSOFTWARE’

Uit de detailgegevens per voertuig mogen en kunnen geen conclusies worden getrokken die verder gaan dan een indicatie van de praktijkemissies van dat specifieke voertuig onder die specifieke omstandigheden. De huidige tests van TNO zijn niet geschikt en niet bedoeld om uitspraken te doen over de precieze oorzaak van de verschillen in uitstoot zoals gemeten op de officiële typegoedkeuringstest en in de praktijk. Met de uitkomsten van de test kan daarom niet worden vastgesteld of er sprake is van zogenoemde ‘sjoemelsoftware’ of van een wel binnen de typekeuringswetgeving toegestane regelstrategie van het motormanagementsysteem.

Vanaf 1 september 2016 moeten alle zwaardere bestelauto’s voldoen aan de normen volgens Euroklasse 6/VI. Medio dit jaar worden meer auto’s uit deze euroklasse gemeten.

DAADKRACHT VOOR BETERE LUCHTKWALITEIT

Deze constatering en de resultaten als geheel zijn voor TNO aanleiding om samen met overheden én fabrikanten snel en daadkrachtig werk te maken van een beter en realistischer systeem om praktijkemissies te bepalen en effectieve regulering om praktijkemissies naar het gewenste niveau te brengen. Dit zal de luchtkwaliteit in vooral de stedelijke gebieden in Europa zeer ten goede komen. TNO zet haar expertise op dit gebied graag in om met overheden en fabrikanten daarbij het voortouw te nemen. TNO ziet daarbij een rol voor het door TNO ontwikkelde SEMS-systeem om goedkoop en tijdens normale inzet van voertuigen praktijkemissies te kunnen meten.

Categorie:
Provincie: