donderdag, 20. oktober 2016 - 14:17 Update: 20-10-2016 14:19

Opel Kadett viert tachtigste verjaardag

Opel Kadett viert tachtigste verjaardag
Breda

De Opel Kadett was bij zijn introductie in 1936 een kleine sensatie, zowel op technisch gebied als met zijn prijs. Tot 1940 produceerde Opel meer dan 100.000 exemplaren – zowel sedans als cabriolets – voor prijzen vanaf slechts 2.100 Duitse mark.

Met zijn vooruitstrevende design en uitstekende prijs-waardeverhouding legde de eerste Kadett de basis voor Opels succes in het compacte segment. Ook zijn opvolgers, elf generaties Kadett en Astra, waren zeer succesvol met meer dan 24 miljoen verkochte exemplaren. Als alle geproduceerde Opels Kadett en Astra achter elkaar zouden staan, is die rij meer dan 100.000 kilometer lang, ofwel tweeënhalf keer de omtrek van de aarde.

Behalve dat de compacte Opel-modellen persoonlijke mobiliteit bereikbaar maakten voor een brede groep consumenten, maken de nieuwste generaties ook hoogwaardige technologie en innovaties uit hogere segmenten toegankelijk voor een grote groep klanten. Van de nieuwe Astra, geïntroduceerd in 2015, zijn al meer dan 275.000 stuks verkocht.

1936-1940: de eerste Opel Kadett – de auto voor het volk

De vlotte vierzitter met een topsnelheid van bijna 100 km/u werd al snel populair. Oók bij de pers: “De eerste tests laten zien dat de Kadett geen gewoon voertuig is in dit prijssegment”, schreef een Duitse krant al op 5 december 1936. Het onderstel, met onafhankelijke voorwielophanging en bladveren achter, was gelijk aan dat van de Opel Olympia. De gietijzeren viercilindermotor was afkomstig van de Opel P4 en leverde uit een cilinderinhoud van 1.073 cm3 een vermogen van 17 kW (23 pk). Het voordeel van de toerpassing van bestaande onderdelen van andere modellen was dat Opel de prijs laag kon houden.

Van Kadett tot Admiral

In 1936 was de naam Kadett even nieuw als het segment waarin hij verscheen. De naam was afkomstig uit de Duitse marine. Ook twee andere, grotere modellen van Opel, die in 1937 en 1938 verschenen, droegen een naam uit de Duitse marine: de Admiral en de Kapitän. Totdat de Opel Astra de Kadett in 1991 afloste, was de typenaam Kadett maar liefst 55 jaar in gebruik, voor vijf generaties van Opels compacte model.

Zelfdragende carrosserie en ultramoderne productie

De Opel Olympia was de eerste Duitse auto met zelfdragende, volledig stalen carrosserie. De Kadett was de tweede. De zelfdragende carrosserie heeft talloze voordelen ten opzichte van de destijds gebruikelijke houten carrosserieconstructie op een stalen chassis. Het weggedrag, de prestaties en het brandstofverbruik profiteren van het lagere gewicht van de auto. Dat geldt ook voor de veiligheid door de stijvere constructie, die passagiers beter beschermt, en door het lagere zwaartepunt.

De zelfdragende carrosserie zorgde voor een nieuwe productiemethode, die nog altijd wordt toegepast. De carrosserie en de aandrijflijn (motor, transmissie en wielophanging) worden op de productielijn aan de carrosserie bevestigd. De Kadett werd destijds al in Rüsselsheim geproduceerd. Opels fabriek had in 1936 de modernste pers voor carrosseriedelen ter wereld en de grootste pershal van Europa.

Modern design en innovatieve techniek

Onder meer de in de carrosserie geïntegreerde koplampen gaven de Kadett een modern uiterlijk. Het moderne design was te danken aan het feit dat Opel in de vroege jaren dertig, kort na de integratie van het merk in het General Motors-concern, een eigen ontwerpafdeling kreeg in Rüsselsheim. Dat was op initiatief van Harley Earl, de hoofdontwerper van GM.

Al in 1936 bood de eerste Kadett veel waar voor zijn geld en maakte daarbij luxe bereikbaar voor een brede doelgroep. Dat is het kenmerk geworden voor het merk Opel. Innovatieve voorzieningen als hydraulische remmen rondom, richtingaanwijzers, tochtvrije ventilatie via draaibare driehoeksruitjes en een “stofvrije” bagageruimte die ook via het interieur toegankelijk is, waren destijds hoogst ongebruikelijk in de klasse van de Kadett, maar de compacte Opel had ze allemaal, standaard.

De Kadett was de eerste Opel met een in eigen huis ontwikkelde valstroomcarburateur met een zogenoemde venturi – een buis met een vernauwing. Als de lucht in de buis de vernauwing passeert, gaat de lucht sneller stromen, Daardoor ontstaat een vacuüm. In de vernauwing komt een benzineleiding uit. Door het vacuüm wordt brandstof uit de buis gezogen en vervolgens mengt de brandstof zich vóór de gasklep met de binnenstromende lucht.

De na-oorlogse generaties: van de Kadett A tot de huidige Astra

1962-1965: Opel Kadett A – het economische mirakel

Een grote kofferbak en veel ruimte voor vier personen, plus een nieuwe pittige motor en lage onderhoudskosten waren het succesrecept van de Kadett A. Opel bouwde bijna 650.000 exemplaren tussen 1962 en 1965. Het tweedeurs sedanmodel oogde zakelijk en modern. De taillelijn was laag, de panoramische ruiten boden goed uitzicht en de sierstrip over de flanken benadrukte de langgerekte vorm. De voorspatborden liepen af naar de koplampen en de achterschermen hadden de vorm van een vin. De ruimte in het interieur maakte grote indruk op gebruikers van compacte auto’s van die tijd. De kofferbak was ruim en de tankdop zat aan de buitenkant.

“Opel Kadett, afgekort O.K.”, schreef het reclameteam van Opel, dat het niet kon laten een steek onder water te geven aan hun concurrenten in Wolfsburg. "De kofferruimte ruikt nooit naar benzine," voegde het er met een knipoog aan toe. Ook met zijn moderne, watergekoelde motor voorin troefde de Opel Kadett de Kever af. Opels 993 cm3 viercilindermotor leverde 29 kW (40 pk) en dreef vanaf maart 1963 ook de nieuwe Kadett Caravan aan.

1965-1973: Opel Kadett B – ‘Das Auto’

In 1965 werd de Kadett A vervangen door de Kadett B. Die was ruim vier meter lang en dus een stuk groter. De vlakke, aflopende achterkant was een knipoog naar de populaire Amerikaanse fastbacks. In 1966 schreef Automobil Illustrierte: “Je ziet bijna de kracht en de snelheid, nog voor je de motor hoort.” De auto was inderdaad zowel langer als krachtiger. De boring van de viercilindermotor was 3 mm groter. De basismotor van 1.078 cm³ ontwikkelde 33 kW (45 pk). Er was ook een 1,1-liter S-motor met een hogere compressie en 40 kW (55 pk).

De Opel Kadett was meteen een succes: Opel produceerde meer dan 2,6 miljoen exemplaren van september 1965 tot juli 1973. Het succes bleef niet beperkt tot Duitsland. In 1966 werd 50 procent van de productie geëxporteerd naar 120 landen.

1973-1979: Opel Kadett C – de atleet

De Kadett C had diverse gezichten: modieuze gezinsauto, chique tweede auto met praktische achterklep of sportieve coupé. In totaal produceerde Opel 1,7 miljoen exemplaren van 1973 tot 1979. De Kadett C met achterwielaandrijving verscheen in augustus 1973. De carrosserie was strak gelijnd en de nieuwe voorwielophanging had dubbele draagarmen. Kenmerkende designelementen waren de vlakke grille, de motorkap met de typische vouw van Opel en een geïntegreerde voorspoiler. “De Kadett rijdt niet alleen bijzonder goed, maar is ook nauwgezet ontworpen en perfect afgewerkt. Hij heeft weinig onderhoud nodig, is gemakkelijk te repareren en zuinig in gebruik”, aldus het automagazine Auto Motor und Sport nummer 20/73.

Op de IAA in 1975 debuteerde de krachtige GT/E. Zijn 1,9-liter motor met Bosch L-Jetronic-inspuiting leverde 77 kW (105 pk) en bezorgde de amper 900 kilogram zware Kadett een topsnelheid van 184 km/u.

1979-1984: Opel Kadett D – voorwielaandrijving

De vierde generatie van de naoorlogse Kadett luidde een nieuw tijdperk in voor Opel in de compacte klasse. Op de IAA in 1979 maakte de modern ogende Kadett D zijn debuut als Opels eerste voorwielaandrijver. Hoewel de nieuwkomer met 3.998 mm 126 mm korter was dan zijn voorganger, had hij een langer interieur en bood hij aanzienlijk meer ruimte dan veel van zijn concurrenten. Niet alleen de voorwielaandrijving en het onderstel met een torsieas achter braken met de traditie: de Kadett kreeg een nieuwe 1,3-liter motor met bovenliggende nokkenas en een vermogen van 44 of 55 kW (60 of 75 pk).

Behalve de ruime stationwagen met een laadruimte van 1.425 liter bood Opel ook hatchbackversies aan.  En in januari 1983 volgde de sportieve Kadett GTE, met een topsnelheid van 187 km/u en een 1,8-liter viercilindermotor met 85 kW (115 pk). Hij had ook een stugger en verlaagd onderstel, nieuw ontwikkelde stuurdempers en geventileerde schijfremmen voor. In totaal heeft Opel 2,1 miljoen exemplaren van de Kadett D geproduceerd tussen 1979 en 1984.

1984-1991: Opel Kadett E – wereldkampioen aerodynamica

De tweede Kadett met voorwielaandrijving won de titel 'Auto van het Jaar 1984' en was een groot succes. Met totaal 3.779.289 exemplaren was de Kadett E de bestverkochte Opel tot dan toe en een wereldkampioen in aerodynamica. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,39 was de Kadett D al de beste in zijn klasse, maar zijn opvolger stelde dat cijfer volledig in de schaduw. Na 1.200 uur testwerk in de windtunnel haalde de Kadett E een sensationele coëfficiënt van 0,32. De sportieve GSi was met een coëfficiënt van 0,30 en een luchtweerstand van 0,57 m2 de meest aerodynamische hatchback ter wereld.

Binnen enkele maanden schoot de verkoop omhoog en in 1987 piekte de verkoop met 625.000 nieuwe registraties in heel Europa. Tegen die tijd had de stationwagen de top van zijn klasse bereikt. Vanaf de herfst van 1985 was er weer een sedanversie leverbaar, voor het eerst sinds de Kadett C. De sportieve GSi met zijn legendarische 110 kW (150 pk) sterke 16-kleppenmotor verscheen in 1987.

1991-1997: Opel Astra F – de bestseller

Tussen 1991 en 1997 bouwde Opel zo'n 4,1 miljoen Astra’s F. Het is daarmee het bestverkochte Opel-model ooit. De ontwikkelaars focusten op een modern design met meer interieurruimte, meer comfort en meer aandacht voor milieubescherming.

De opvolger van de Kadett E kreeg de naam van het Britse zustermodel – de vierde generatie van de Kadett werd sinds 1980 verkocht als Vauxhall Astra in het Verenigd Koninkrijk. Opel lanceerde ook een veiligheidsoffensief: alle Astra’s waren voorzien van een actief gordelsysteem met spanners aan de voorstoelen, in hoogte verstelbare gordels en zittingen, zijdelingse bescherming met dubbele stalen buisverstevigingen in alle portieren. Voor het eerst waren alle motoren voorzien van een katalysator.

1998-2004: Opel Astra G – de veelzijdige auto

Meteen vanaf de lente van 1998 bood Opel de Astra aan als drie- en vijfdeurs hatchback en als stationwagen. Later kwamen daar de sedan, de coupé en de cabriolet bij. Het progressieve design, het dynamische onderstel, de moderne aandrijflijn, evenals de bijna tweemaal zo grote torsiestijfheid waren slechts enkele kenmerken van de gloednieuwe Opel Astra.

De volledig gegalvaniseerde carrosserie van het nieuwe model speelde een doorslaggevende rol in zijn uitstekende waardevastheid. De actieve veiligheid nam toe dankzij de 30 procent hogere lichtopbrengst van de H7-halogeenkoplampen en het volledig vernieuwde Dynamic Safety (DSA) onderstel. Dat combineerde comfort met soepel en veilig rijgedrag, zelfs wanneer de auto volgeladen was. De wielbasis was zo'n tien centimeter groter, zodat het interieur meer ruimte bood – vooral meer knieruimte achterin – terwijl de kofferbak met 370 liter ook groter was.

2004-2009: Opel Astra H – de machtige auto

Met een aanbod van twaalf motoren met vermogens van 66 tot 176 kW (90 tot 240 pk) en zeven carrosserievarianten bood de Astra H buitengewoon veel keuze. Opel verkocht dan ook meer dan 2,7 miljoen exemplaren. Bij zijn introductie in maart 2004 was het design van de derde generatie van de Opel Astra vooruitstrevend, bood de auto een geweldige rijdynamiek en was hij voorzien van heel wat technische innovaties. Hij won meteen talrijke vergelijkende tests in gespecialiseerde tijdschriften. Enkele technische hoogtepunten van de Astra waren het adaptieve IDS Plus-onderstel met elektronische Continuous Damping Control (CDC), die verder alleen in de luxeklasse en in exclusieve sportauto's voorkwam, net als het adaptieve koplampsysteem AFL met dynamische bochtverlichting.

De Astra was ook bijzonder veilig. Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) gaf de Astra de hoogste score van vijf sterren voor de bescherming van volwassen passagiers. Met totaal 34 punten werd hij beschouwd als een van de veiligste auto’s in het C-segment.

2009 – 2015: Opel Astra J – het designerpronkstuk

De Opel Astra J belichaamt niet alleen de nieuwe designfilosofie van het merk, maar staat ook de bestuurders bij met allerlei technologieën die al een belangrijke bijdrage leverden aan het succes van de Insignia. Opel Eye herkent verkeersborden en informeert de bestuurder over snelheidsbeperkingen en inhaalverboden. Het systeem waarschuwt de bestuurder ook als hij onbedoeld zijn rijstrook dreigt te verlaten. Met het koplampsysteem AFL+ kan de Astra bochten goed verlichten en indien nodig zelfs automatisch de lichten dimmen of overschakelen op grootlicht.

Met een onderstel dat kan worden uitgerust met adaptieve FlexRide-technologie, komen de dynamische talenten van de Astra J volledig tot ontplooiing. Een nieuwe achterasconstructie, met een Watt-link voor betere wielcontrole, garandeert rijplezier, een beter rijgedrag en maximaal comfort. Bestuurders van de Astra profiteren ook van de nieuwe generatie voorstoelen, die werden ontwikkeld op basis van de laatste bevindingen op het vlak van veiligheidsergonomie. Zij kregen het kwaliteitslabel van de onafhankelijke medische rugdeskundigen van de Duitse organisatie AGR.

Vanaf 2015: Opel Astra K – Auto van het Jaar 2016

Tot 200 kilogram lichter, ruimer ondanks de compactere buitenmaten en efficiënter dankzij een nieuwe generatie motoren: de nieuwe Opel Astra is een enorme stap voorwaarts in de ontwikkeling en is bekroond tot Auto van het Jaar 2016. Ook dit model is leverbaar als hatchback en als ruime Sports Tourer. Opel ontving al voor de officiële wereldpremière op de IAA in Frankfurt in 2015 bijzonder veel orders. Tot op heden heeft Opel al 275.000 bestellingen genoteerd.

In lijn met de traditie sinds de Astra G, onderscheidt ook de nieuwe Astra K zich met zijn verlichtingstechnologie. Het is de eerste in zijn klasse met de adaptieve, integrale LED Matrix-technologie IntelliLux LED, die tot nu toe was voorbehouden voor luxemodellen uit hogere segmenten. Verder zijn er rijhulpsystemen van de nieuwste generatie, zoals de verkeersbordassistent (Traffic Sign Assistant), de rijstrookassistent (Lane Keep Assist met Lane Departure Warning), de adaptieve afstandsindicator (Following Distance Indication) en vooraanrijdingsassistent (Forward Collision Alert) met remfunctie bij dreigende botsing (Collision Imminent Braking). Bovendien biedt de nieuwe Astra K alle comfort, met nieuw ontworpen ergonomische voorstoelen, goedgekeurd door de organisatie AGR. Deze stoelen kunnen zelfs worden uitgerust met ventilatie en een massagefunctie.

Categorie:
Tag(s):