maandag, 31. oktober 2016 - 12:59

ACM controleert of autorijklaarkosten nu ín de advertentieprijs zitten

ACM controleert of autorijklaarkosten nu ín de advertentieprijs zitten
Foto: Archief EHF
Den Haag

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert vanaf 1 november of de geadverteerde autoprijzen transparant zijn, namelijk inclusief de onvermijdbare ‘autorijklaarkosten’. Als de importeurs onvermijdbare kosten op 1 november niet in de prijs hebben opgenomen, kunnen importeurs een last onder dwangsom of een boete krijgen.

ACM heeft deze zomer de autobranche gewezen op de wettelijke verplichting om alle onvermijdbare kosten in de prijs op te nemen. De branchevereniging RAI Vereniging ondersteunt de oproep. De autobranche heeft er hard aan gewerkt om alle prijzen in reclames en brochures aan te passen.

Henk Don, bestuurslid ACM: “Het is belangrijk dat consumenten weten wat de auto kost voordat die wordt aangeschaft. Duidelijke prijzen zijn belangrijk voor consumenten. Op die manier is het vergelijken van producten makkelijker. Dat is ook goed voor de concurrentie tussen bedrijven en daarmee voor scherpe prijzen, beter kwaliteit en service.”

Categorie:
Provincie: