woensdag, 23. november 2016 - 14:31 Update: 23-11-2016 15:02

Teaserfoto's nieuwe Opel Insignia vrijgegeven

Teaserfoto's nieuwe Opel Insignia vrijgegeven
Teaserfoto's nieuwe Opel Insignia vrijgegeven
Teaserfoto's nieuwe Opel Insignia vrijgegeven
Breda

Opel geeft de nieuwe Insignia Grand Sport alles wat nodig is om hem dynamischer en wendbaarder te maken. Het model is tot 175 kg lichter dan het huidige en daarvan profiteren zowel de prestaties als de wegligging.

Stabiliteit geoptimaliseerd

De nieuwe Opel Insignia is 29 mm lager en heeft een 11 mm grotere spoorbreedte. De overhang voor en achter zijn aanzienlijk korter en de wielbasis is zelfs 92 mm langer. Dat optimaliseert de stabiliteit op hoge snelheid. Dit meldt Opel woensdag.

Het verder ontwikkelde FlexRide-onderstel past de instellingen van de dempers, de besturing en de aandrijflijn automatisch aan, of via de keuze van de rijmodus 'Standard', 'Sport' en 'Tour'. Het onderstel is ontwikkeld en getest op de 21 km lange Nordschleife van de Nürburgring – het meest uitdagende circuit ter wereld, met wisselende wegdekken en verrassende combinaties van bochten. Elk nieuwe model van Opel wordt daar tot het uiterste getest en uitontwikkeld.

Andreas Zipser, hoofdingenieur van het team dat de nieuwe Insignia heeft ontwikkeld, vertelt: 'Je kunt meteen als je instapt al voelen dat de nieuwe Opel Insignia compleet nieuw is en vanaf een leeg vel papier is ontwikkeld. De positie van de bestuurder is fantastisch en geeft hem het gevoel één te zijn met de auto. De nieuwe Insignia is uiterst wendbaar en dynamisch, ook met de bestaande motoren.' 

Bestuurder is één met de auto

De nieuwe snelheidsafhankelijke besturing is uiterst precies. De bestuurder zit drie centimeter lager dan in de huidige Insignia, waardoor hij zich één voelt met de auto. De middenconsole biedt in snel genomen bochten extra steun, de meters in het dashboard zijn op de bestuurder gericht en alle bedieningselementen zitten perfect onder handbereik. 

Voor sportieve ritten zet de bestuurder het FlexRide-onderstel in de 'Sport'-modus. De afstelling van de dempers is dan harder en de besturing en het gaspedaal reageren feller. Tevens grijpt het ESP later in, waardoor de bestuurder meer 'speelruimte' heeft. Ten slotte schakelt de (optionele) automatische transmissie op bij hogere toerentallen.

Drie rijmodi

De bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi. Standard: het automatische besturingssysteem van het onderstel kiest de beste afstellingen op basis van de informatie die de sensors in de auto doorgeven. 

Tour: voor een comfortabele afstelling van het onderstel en de aandrijflijn, mede gericht op een lager brandstofverbruik. Sport: de Insignia duikt minder als de bestuurder remt, helt op snelheid minder over in bochten en de besturing geeft meer feedback over de toestand van het wegdek. 

Adaptief FlexRide-onderstel

Het FlexRide-onderstel past vijfhonderd keer per seconde elektro-hydraulisch de afstelling van de dempers aan – dat is 30.000 keer per minuut. In de Standaard-modus reageert de software als de bestuurder een bochtige route sportief rijdend aflegt. Het systeem baseert zich op het acceleratie- en remgedrag van de bestuurder en past het onderstel en de aandrijflijn aan naar een sportieve instelling. 

Verder kan de bestuurder zijn persoonlijke voorkeuren voor de afstelling van de besturing, de gasrespons en de dempers opslaan via een druk op de 'Sport'-knop. 

Provincie: