maandag, 23. april 2018 - 10:05 Update: 23-04-2018 10:07

'Import gebruikte auto’s bedreigt Nederlandse klimaatambities'

Import gebruikte auto’s bedreigt Nederlandse klimaatambities
Foto: fbf
Amsterdam

De almaar groeiende import van gebruikte auto’s bedreigt de klimaatambities van het Kabinet. Een jonggebruikte importauto stoot gemiddeld zo’n 12 procent meer CO2 uit dan een nieuwe. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging.

Volgens RAI Vereniging blijft de import van gebruikte auto’s ook in 2018 doorgroeien: “De politiek is nu aan zet. Beperk de import door de binnenlandse verkoop van nieuwe schone, zuinige auto’s te stimuleren via afschaffing van de aanschafbelasting (BPM)”, adviseert haar voorzitter Steven van Eijck.

In de eerste drie maanden van 2018 is de import van (jong)gebruikte auto’s uit het buitenland ten opzichte van dezelfde periode in 2017 met 8,5 procent gestegen naar 56.238 auto’s.

Afgelopen jaar werden in totaal 209.337 auto’s uit het buitenland geïmporteerd. In 2013 lag dit aantal nog op minder dan de helft (98.858). In het eerste kwartaal van 2018 was een kleine 30 procent van de geïmporteerde auto’s jonger dan twee jaar en een alternatief voor nieuwkoop in Nederland. Deze auto’s stoten gemiddeld 12 procent meer CO2 uit dan een nieuwe auto.

Van Eijck: “De import van jonggebruikte auto’s is de afgelopen jaren flink toegenomen, ten koste van nieuwverkoop in Nederland. Met het oog op de klimaatambities van het Kabinet kunnen we flink wat CO2-uitstoot besparen als de koop van een nieuwe auto’s aantrekkelijker wordt.”  

Klimaatambities Kabinet

Binnenkort start het Kabinet met gesprekken over de invulling van een Klimaatakkoord. De mobiliteitssector moet ook een belangrijke bijdrage gaan leveren. “We importeren in feite ons eigen probleem”, stelt Van Eijck. “We moeten voorkomen dat we straks in Nederland allerlei reductiemaatregelen bedenken waarvan het effect teniet wordt gedaan doordat een gebruikte auto uit het buitenland aantrekkelijker is.” 

Afbouw BPM

Vergeleken met landen om ons heen zoals Duitsland en België, zijn nieuwe auto’s in Nederland relatief duur door de hoge aanschafbelasting. Ondanks afspraken met het Kabinet om de BPM te verlagen, is deze in 2017 wederom gestegen en bedroeg gemiddeld 4.619 euro per auto. Volledige afbouw van de BPM is de enige manier om import terug te dringen, nieuwverkoop te stimuleren en effectief invulling te geven aan het komende Klimaatakkoord.

Categorie:
Tag(s):