vrijdag, 4. mei 2012 - 21:03

Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rijden

In een brief aan de Tweede kamer laat demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) weten dat treinen in de toekomst nog maximaal tien keer per jaar door een rood sein mogen rijden, zo melden verschillende media vrijdag.

De minister denkt dat het risico op verwijtbare ongevallen zo kan worden teruggebracht tot 'nagenoeg nul'. De minister wil dit binnen 3 à 4 jaar realiseren. In het afgelopen jaar reed een trein nog 157 keer door rood.

Verbeterplan
ProRail gaat een werkgroep instellen om de ambitie waar te maken. Ook komt er een verbeterplan. Eén van de maatregelen daaruit is het aanpassen van de infrastructuur, zodat machinisten minder vaak een rood sein tegenkomen.
Verder gaat er bij aanvang ook gekeken worden of een machinist fit genoeg is voor zijn dienst. Reizigersorganisatie Rover is blij met de plannen van ProRail.
Een taskforce moet in de gaten houden of het verbeterplan goed wordt uitgevoerd.

Veiligheidssysteem
Minister Schultz wil ook de gevolgen van het rijden door rood aanpassen, onder andere door meer investeringen in een verbeterd veiligheidssysteem.

Rover wil het liefst dat het Europese veiligheidssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) overal in Nederland wordt ingevoerd. Woordvoerder Chris Vonk van reizigersorganisatie Rover zegt in het AD: 'Dat systeem is nu alleen in gebruik op de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam'.
ERTMS zorgt ervoor dat ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden stil komen te staan als de machinist een sein mist. Het huidige systeem Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) grijpt niet in bij die snelheid.

Aanleiding voor de aangescherpte ambities van ProRail is het treinongeval van twee weken geleden bij Amsterdam, waarbij één dode en 117 gewonden vielen.
Provincie:
Tag(s):