vrijdag, 20. april 2018 - 9:32

ACM doet invallen bij bedrijven achter datingsites

ACM doet invallen bij bedrijven achter datingsites
Foto: PX
Amsterdam

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week invallen gedaan bij bedrijven achter datingsites. Ook geeft de ACM consumenten het advies alert te zijn wanneer zij op een datingsite per bericht moeten betalen.

Consumenten maken gebruik van datingsites om iemand te ontmoeten. Bij de datingsites die de ACM onderzoekt, betaal je per bericht en chat je vaak - zonder dat je het weet - met een nepprofiel. De berichten die je ontvangt, worden vermoedelijk gestuurd door chatoperators die hiervoor betaald krijgen. Consumenten betalen dan veel geld en krijgen niet wat ze verwachten: een ontmoeting.

Consumenten: wees alert

De ACM raadt consumenten aan om alert te zijn wanneer zij op een datingsite betalen per bericht. Signalen dat je chat met een nepprofiel zijn: na aanmelding op een site ontvang je in korte tijd een stortvloed aan berichten en ontwijkende antwoorden op een verzoek om via andere kanalen (mail, telefoon, WhatsApp) contact te hebben.

Via ConsuWijzer.nl geeft de ACM consumenten tips over hoe je datingsites met nepprofielen kunt herkennen.

Misleiding?

De invallen die de ACM deze week heeft gedaan, zijn onderdeel van een onderzoek van de ACM naar het gebruik van nepprofielen op datingsites. Daarbij onderzoekt de ACM of er sprake is van misleiding van consumenten of dat andere regels worden overtreden. Een belangrijke reden voor de ACM om dit soort datingsites te onderzoeken, is dat het veelal gaat om kwetsbare consumenten.

Lopende het onderzoek maakt de ACM niet bekend bij welke ondernemingen zij invallen heeft gedaan. De ACM kan nog niet zeggen wanneer het onderzoek zal zijn afgerond.

Categorie:
Provincie: