maandag, 11. januari 2016 - 9:08 Update: 11-01-2016 10:46

Nederlander kiest of voor duur toprestaurant of voor discountachtige eetgelegenheid

Nederlanders eten weer meer buiten de deur
Foto: fbf
Ede

Vorig jaar hebben Nederlanders meer uitgegeven aan eten en drinken buiten de deur. Ruim 643 miljoen euro meer dan 2014.

Dat blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Maar het gaat nog niet overal goed in de horeca. Directeur Jan-Willem Grieving tvan FSIN: 'Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyle concepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining.'

Volgens FSIN zullen consumenten steeds vaker de uitersten van de markt opzoeken. Dan kiezen ze of voor luxe zaken met bijzondere, persoonlijke gerechten of juist voor zaken waar je voor een goede prijs veel eten of drinken krijgt.Grievink tegen de NOS: 'Driekwart van de 57 miljard euro die we vorig jaar uitgaven aan eten en drinken, deden we in het midden van de markt. Bij Van der Valk, of die duizenden 'gewone' restaurants waarover we struikelen in dorpen en steden, waar tante Truus uit eten gaat met de familie als ze 80 jaar wordt. Maar dat gaat de komende tien jaar drastisch veranderen.'

Volgens Grievink zal de consument dus steeds vaker het veilige midden verlaten en  kiezen voor of een duur toprestaurant of een goedkope discountachtige eetgelegenheid aan de andere kant. Onderzoekers denken ook dat de traditionele verdeling van hotel, restaurant, café voor de consument gaat verdwijnen.

Categorie: