vrijdag, 5. februari 2016 - 11:33

Zondagomzet supermarkten stijgt met ruim 20% in 2015

Zondagomzet supermarkten stijgt met ruim 20% in 2015
Foto: Archief EHF
Utrecht

De zondagomzet van de supermarkten is in 2015 gegroeid naar 1,41 miljard. Dit is een stijging van 21% ten opzichte van 2014. Ruim 2 op 3 huishoudens doen per jaar bijna 9 keer boodschappen op zondag.

Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondag opening. In alle regio's groeit het zondagaandeel. De huishoudens in het Noorden en Oosten maken minder gebruik van de zondagopening dan die in de Randstad en het Zuiden.

Lager omzetaandeel van de vrijdag & zaterdag

Door de groei van de zondagomzet is het omzet aandeel van de vrijdag en zaterdag afgenomen (46% in 2012 en 42,6% in 2015). De vrijdag en zaterdag blijven echter nog wel de twee belangrijkste omzetdagen. 

Stabilisatie omzetgroei januari 2016

De omzet van de Nederlandse supermarkten in januari is met 2,61 miljard stabiel gebleven  (-0,1% t.o.v. januari 2015). De gemiddelde omzet per kassabon daalde met -1,9% naar 22,03 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter met bijna 2%.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):