zondag, 6. maart 2016 - 14:22 Update: 06-03-2016 14:52

Nederlandse bouwers geselecteerd voor langste verkeerstunnel ter wereld

Nederlandse bouwers geselecteerd voor langste verkeerstunnel ter wereld
Foto: Screenshot YouTube/FemernAS
Papendrecht

Femern A/S, een dochteronderneming van het Deense staatsbedrijf Sund & Bælt Holding A/S, heeft bekendgemaakt voornemens te zijn een omvangrijk contract in het kader van de aanleg van de langste verbindingstunnel ter wereld tussen Denemarken en Duitsland toe te kennen aan het Fehmarn Belt Contractors-consortium.

De drie Nederlandse bedrijven Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis), BAM en Van Oord, maken deel uit van het consortium dat verder ook nog bestaat uit Hochtief AG en Ed Züblin AG. De totale begroting voor de aanleg van de Fehmarnbeltverbinding is circa 6 miljard euro. 

BAM is partner in het consortium Femern Link Contractors (FLC), dat verantwoordelijk zal zijn voor de afzinktunnel en productie van de tunnelelementen, alsook voor de landhoofden.

Langste verkeerstunnel ter wereld

De Fehmarnbeltverbinding tussen Denemarken en Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld. Met een lengte van ruim 18 km zal de afgezonken tunnel een vaste verbinding vormen onder de Fehmarnbelt en ruimte bieden aan een vierbaanssnelweg en een dubbele spoorlijn.

De tender voor de Fehmarnbeltverbinding bestond uit vier contracten: noordelijke tunnel; zuidelijke tunnel; baggerwerkzaamheden en landaanwinning ten behoeve van de tunnelverbinding; en de portalen en opritten voor de tunnel. 

Het Fehmarn Belt Contractors-consortium is de voorkeursbieder voor het bagger- en landaanwinningscontract voor de tunnel. Het contract is onder voorbehoud van het verkrijgen van de vereiste milieuvergunningen die nog door de Duitse overheid moeten worden verstrekt. Voor zover ons bekend zullen deze vergunningen niet voor 2017 worden verstrekt.

De aard en omvang van de werkzaamheden voor Boskalis samen met Van Oord omvatten het baggeren van een tunnelsleuf in de zeebodem over een afstand van 16 kilometer waarbij verschillende soorten baggermaterieel zullen worden ingezet waaronder sleephopperzuigers, backhoes en grab dredgers. 

Het gebaggerde materiaal zal worden hergebruikt voor de aanleg van een nieuw recreatie- en natuurgebied aan de Deense kant van de Fehmarnbelt. Het consortium zal tevens een nieuwe werkhaven aanleggen waar de tunnelaannemers een werf zullen bouwen voor de fabricage van de tunneldelen.

Categorie:
Provincie: