donderdag, 17. maart 2016 - 11:05

'Aanbod van goede banen het belangrijkst'

'Aanbod van goede banen het belangrijkst'
Foto: Archief EHF
Den Haag

De helft van de Nederlanders vindt het aanbod van goede banen de belangrijkste verantwoordelijkheid van bedrijven (50%). Goede kwaliteit van producten en/of diensten (40%) en reële prijzen hanteren (35%) volgen daarna op een 2e en 3e plaats in de top 3.

Hiermee wijkt Nederland samen met Rusland, Tsjechië en Polen af van het wereldwijde gemiddelde waar het milieuaspect de 3e plaats (37%) inneemt. Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland.

Minimaal verschil tussen mannen en vrouwen

In Nederland is er nauwelijks verschil tussen man en vrouw. Zowel mannen (47%) als vrouwen (53%) vinden het aanbod van goede banen het meest belangrijk, gevolgd door goede kwaliteit van producten en/of diensten (39% mannen en 41% vrouwen). Het hanteren van schappelijke prijzen staat bij beide op nummer 3, vrouwen (39%) hechten hier echter iets meer waarde aan dan mannen (32%).

Leeftijdsverschillen

Bij alle leeftijdsgroepen wordt ' het aanbieden van goede banen' als belangrijkste verantwoordelijkheid gezien. De jongste leeftijdsgroep (15-19 jaar) en de groep van 40-49 jaar vinden 'reële prijzen' daarna het belangrijkst gevolgd door de kwaliteit van producten en/of diensten, terwijl de overige groepen de kwaliteit op de 2e plaats heeft staan. 
Alleen de groepen van 20-29 en 50-59 jaar vinden het milieuaspect belangrijk genoeg voor een 3e plaats in de top 3.

Landenvergelijk

Alleen in de landen Belgie en de UK vindt ruim een derde van de bevolking het belangrijk dat bedrijven een eerlijk aandeel van de belastingen betalen. In Belgie staat deze verantwoordelijkheid op de 2e plaats en in de UK op de 3e plaats. In Zweden, China en Hong Kong vindt bijna de helft van de bevolking ' bescherming van gezondheid en veiligheid van de medewerkers' een van de drie belangrijkste verantwoordelijkheden die ieder bedrijf zou moeten nemen (50%, 47% en 46%).

Categorie:
Provincie:
Tag(s):