woensdag, 11. mei 2016 - 10:25 Update: 11-05-2016 13:28

Consumenten kunnen binnen twee weken af van een abonnement op een maaltijdbox

Consument kan makkelijker van maaltijdbox af dankzij ACM
Foto: EHF
Den Haag

Consumenten kunnen binnen twee weken af van een abonnement op een maaltijdbox. Zes aanbieders van maaltijdboxen houden zich vanaf nu aan de wettelijke bedenktermijn. Deze aanbieders informeren consumenten ook actief over de bedenktijd en over de andere voorwaarden van het abonnement. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dit afgedwongen bij de aanbieders van maaltijdboxen. Dit meldt ACM woensdag op de website.

Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Steeds vaker worden producten zoals maaltijdboxen in de vorm van een abonnement aangeboden. Consumenten moeten weten dat je je kunt bedenken als je een abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat.”

De volgende aanbieders van maaltijdboxen hebben hun voorwaarden aangepast en informeren consumenten hier duidelijk over: Beebox, HelloFresh, de Krat, Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox.

Groeiende markt voor maaltijdboxen

De markt voor maaltijdboxen is een groeiende markt. Steeds meer consumenten nemen boxen af met daarin ingrediënten voor maaltijden met de bijbehorende recepten. Consumenten worden op straat of telefonisch benaderd door een aanbieder van maaltijdboxen en gaan dan een abonnement aan waarbij zij wekelijks een maaltijdbox afnemen. ACM ontving via ConsuWijzer steeds meer meldingen van consumenten die ongewild aan een abonnement op een maaltijdbox vast zaten. ACM heeft onderzoek gedaan naar de voorwaarden van zo’n abonnement. ACM constateerde dat veel aanbieders ten onrechte geen bedenktijd aanboden op het abonnement en daar ook niet duidelijk over waren.

Hoe zit het met bedenktijd bij maaltijdboxen?

De twee weken bedenktijd begint op de dag van ontvangst van de eerste maaltijdbox. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht moet hij binnen 14 dagen na ontvangst van de eerste box het abonnement opzeggen. Dit kan zonder opgave van redenen. De aanbieder moet hem over deze procedure actief informeren en hem een zogenaamd ‘herroepingsformulier’ verstrekken. Voor de maaltijdboxen die binnen die 14 dagen al geleverd zijn, moet de consument wel betalen als de aanbieder hem daarover vooraf duidelijk heeft geïnformeerd.

Snelle aanpak consumentenproblemen

ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak zet ACM de consument centraal. In dit geval kiest ACM voor een snelle, branchebrede aanpak. Hiermee wordt verdere schade voor consumenten voorkomen. In andere gevallen kiest ACM ervoor een boete op te leggen. ACM zal de komende tijd in de gaten houden of aanbieders van deze en vergelijkbare abonnementen zich aan de regels houden.

Categorie:
Tag(s):