vrijdag, 20. mei 2016 - 15:34 Update: 20-05-2016 15:52

Pakketvervoerders zien aantallen stijgen maar prijs per pakket dalen

Pakketvervoerders zien aantallen stijgen maar prijs per pakket dalen
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Den Haag

Pakketdiensten zagen het aantal pakketten in 2015 met 11,3% toenemen naar 208 miljoen pakketten maar de prijs voor vervoer in het binnenland per pakket met 30 eurocent dalen naar 4,23 euro.

Dit blijkt vrijdag uit de Marktscan Pakketten van de Autoriteit Consument & Markt. 

Nederlandse consumenten shoppen massaal online 

Het pakketvervoer is de afgelopen jaren dan ook sterk gegroeid. In 2015 leverden de pakketvervoerders 208 miljoen pakketten binnen Nederland af, een stijging van 11,3% ten opzichte van 2014. Het grensoverschrijdende pakketvervoer van en naar Nederland groeide in 2015 zelfs nog harder. Dit steeg met 12,7% ten opzichte van 2014 tot 92 miljoen pakketten. 

Henk Don, bestuurslid: ‘Pakketvervoerders experimenteren binnen de groeiende pakkettenmarkt met hun dienstverlening. Ze bezorgen bijvoorbeeld ook in het weekend en in de avond of op de dag van bestelling. We zien dat een klein aantal grote webwinkels zeer veel pakketten verzendt. Grote verzenders betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en kunnen eerder nieuwe dienstverlening bieden dan kleine webwinkels. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kortere levertijden.’

Gemiddelde opbrengst per pakket daalt

Over de periode van 2012 tot en met 2015 zijn de gemiddelde opbrengsten voor binnenlands pakketvervoer met € 0,30 per pakket gedaald naar € 4,23, dit is een daling van 6,7%. Voor grensoverschrijdende pakketten zijn de gemiddelde opbrengsten sterker gedaald, namelijk met 20,3% naar € 8,15 per pakket.  

PostNL grootste speler op binnenlandse pakkettenmarkt

Het binnenlands pakketvervoer kent twee grote spelers: PostNL en DHL Parcel. PostNL heeft een marktaandeel van 55-60% en DHL Parcel heeft een aandeel van 25-30%. Daarnaast zijn kleinere partijen als DPD en GLS actief. Ook zijn er lokale vervoerders actief op de pakkettenmarkt binnen Nederland. Het grensoverschrijdend pakketvervoer kent vier grote spelers: UPS, PostNL, DPD en GLS. Samen hebben deze vier spelers 80-90% van de markt in handen. PostNL heeft hier in 2015 marktaandeel gewonnen.

Steeds meer servicepunten

Alle pakketvervoerders zijn van plan hun netwerk van servicepunten uit te breiden. Van de 6.300 servicepunten voor pakketten in 2015 in Nederland zijn er 2.900 van PostNL en 1.350 van DHL Parcel. De andere servicepunten zijn van DPD (750), GLS (700) en UPS/Kiala (650).

Categorie:
Provincie: