dinsdag, 12. juli 2016 - 12:24

Tweederde vakantiewerkers ervaart stress

vakantiewerk, salaris, bijbaan, werkgelegenheid
Foto: fbf
Amsterdam

De 10e FNV Jong vakantiewerkcampagne is vandaag van start gegaan met de presentatie van het vakantiewerkonderzoek. Daaruit blijkt dat twee op de drie vakantiewerkers last hebben van werkstress. Meest genoemde reden is de onvoorspelbaarheid van werkroosters.

Ook een slechte band met collega’s en leidinggevenden of te hoge werkdruk worden veel genoemd als veroorzakers van stress. Vakantiewerkers geven als tip om de stress te bedwingen massaal aan dat er op de drukste tijden meer personeel ingezet moet kunnen worden. In de top 3 van tips staat bovendien het bespreekbaar maken van werkstress, iets wat FNV Jong met deze campagne hoopt te bereiken.

FNV Jong vicevoorzitter Kristina van der Molen: ''We hebben honderden tips binnen gekregen over ideale vakantiebanen. Daar gaan we de komende weken langs om een werkstresscheck te doen. Vakantiewerk mag jongeren niet opbranden en wij willen laten zien dat dat ook helemaal niet hoeft.”

Bij de bezoeken van de vakantiewerkcampagne gaat dit jaar extra aandacht uit naar de horeca, al jaren één van de sectoren waar het grootste deel van de vakantiewerkers terecht komt. Dit jaar is alleen bij de detailhandel (27%) het aandeel groter dan in de horeca (21%). De aftrap van de campagne vond daarom plaats bij S(t)randplaats Nederzandt in Noordwijk. Biertapkampioen Patrick Warmerdam jureerde daar een biertapwedstrijd tussen onder meer Tweede Kamerlid John Kerstens en FNV Horeca bestuurder Marco Bouma en de vakantiewerkers van dienst. Zelfs met de tips van Warmerdam moesten de bobo’s het ruimschoots afleggen tegen de vakmensen.

Kerstens: “Geen wonder dat ik het moet afleggen tegen de professionals, werken in de horeca is een vak. Alles bij elkaar zijn er grofweg een miljoen jongeren deze zomer keihard aan de slag om onze economie draaiende te houden en die kunnen best wat support gebruiken, mooi dat FNV Jong dat ook deze zomer weer doet.”

Gijs van Dijk, vicevoorzitter van de FNV ziet ook een andere trend in de onderzoeksresultaten: “Het gemiddelde loon voor een vakantiewerker is dit jaar wéér verder gezakt, naar €6,95 per uur. Maar let op: volgend jaar zal dat hoger zijn, dankzij de acties van Young & United. Het loont dus absoluut dat jongeren opkomen voor eerlijke beloning, echte banen en respect op de werkvloer.”

FNV Jong is nog de hele zomervakantie op pad om vakantiewerkers te spreken, via blogs op www.fnvjong.nl/vakantiewerk is de campagne te volgen.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):