dinsdag, 23. augustus 2016 - 14:44 Update: 23-08-2016 19:56

La Place, dat is overgenomen door Jumbo, kijkt terug op goed eerste halfjaar

Jumbo: goed eerste halfjaar voor La Place
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Veghel

La Place, dat door Jumbo is overgenomen, heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. Dit heeft Jumbo dinsdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers bekendgemaakt.

Bart van den Nieuwenhof, managing director van La Place: 'Ondanks de ontvlechtingsoperatie uit V&D en de daaropvolgende integratie binnen Jumbo, hebben we het afgelopen jaar op vergelijkbare basis een omzetgroei van 11% weten te realiseren.' 

6 nieuwe locaties geopend

La Place heeft in het eerste halfjaar alweer zes nieuwe locaties in Nederland geopend; twee restaurants in Duitsland hebben een doorstart gemaakt. Van den Nieuwenhof: 'Voor het einde van dit jaar zal een deel van de restaurants in de voormalige V&D-vestigingen weer worden geopend. Onze gasten zullen in veel gevallen vertrouwde gezichten terugzien.' In totaal zijn 1.500 medewerkers opnieuw bij La Place in dienst getreden.

Ook Frits van Eerd is positief over de prestaties van La Place. 'We zijn er trots op dat La Place in zo’n korte tijd een volwaardig zelfstandige organisatie heeft opgebouwd. De resultaten van La Place zijn volledig in lijn met de vooraf ingeschatte verwachtingen. Ook de synergie tussen La Place en Jumbo wordt steeds meer zichtbaar', aldus Van Eerd. 

Verschillende modules, producten en concepten worden onderling uitgewisseld. Zo is La Place koffie nu al te koop bij alle Jumbo winkels en worden steeds meer recepturen met elkaar gedeeld. Bovendien hebben beide organisatie een gezamenlijke kookstudio opgericht, waarin koks van Jumbo en La Place nauw samenwerken aan nieuwe producten en concepten.

Jumbo groeit harder dan de markt

Jumbo Groep Holding heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. In de eerste helft van 2016 steeg de consumentenomzet met 13,4 procent tot 3,588 miljard euro. De autonome groei in de bestaande Jumbo winkels is gestegen naar 4 procent. Hiermee groeide de omzet van Jumbo wederom aanzienlijk harder dan de markt die 'maar' met +2,4 procent groeide volgens GfK. 

In de periode januari-juni heeft Jumbo circa 30 winkels compleet vernieuwd. Daarnaast zijn 100 extra Pick Up Points geopend en is gestart met het thuisbezorgen van boodschappen. Ook de eerder aangekondigde optimalisatie van de Jumbo organisatie ligt goed op schema. La Place heeft het afgelopen halfjaar op vergelijkbare basis een omzetgroei van 11% gerealiseerd. De restaurantketen opende veel nieuwe vestigingen en wordt zo steeds meer zichtbaar in het straatbeeld.

Voor CEO Frits van Eerd bewijzen deze cijfers dat Jumbo uitstekend op koers ligt. 'We zijn druk bezig onze organisatie te optimaliseren en verder te laten groeien. Hierbij focussen we ons op het nóg klantgerichter en slagvaardiger maken van de Jumbo organisatie. Ook de investeringen in onze winkels en het online verkoopkanaal werpen hun vruchten af', stelt Van Eerd. 

Beste supermarkt van Nederland

De nieuwe jaar- en seizoenaanbiedingen worden volgens de CEO van Jumbo massaal omarmd door de klanten. Van Eerd wijst ook op het jongste consumentenonderzoek van GfK, waarin Jumbo voor de 16e keer is uitgeroepen tot de beste supermarkt van Nederland. 'Dit bevestigt voor ons dat klanten vinden dat we goed op weg zijn', aldus Van Eerd.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):