vrijdag, 7. oktober 2016 - 12:52

'Nederland buitenspel als vestigingsklimaat'

'Nederland buitenspel als vestigingsklimaat'
Foto: Archief FBF
Breda

Buitenlandse partijen identificeren zich niet met de profilering van Nederland als startup hub, en er wordt te weinig gedaan om de traditionele groeiende MKB'ers met internationale aspiraties naar Nederland te halen, zo vertelt Dennis Vermeulen, CEO van INCO Business Group tijdens het Event 'Breda Internationale Vestigingsplaats' gisteren in Breda. Ook CEO van Mars Nederland, Jack Tabbers, sprak zich uit over de kansen die er nog liggen voor Nederland.

Het aantal snelgroeiende bedrijven in Nederland (scale-ups) daalt al sinds 2008, terwijl Investinholland.com jaarlijks meer dan 13 miljoen aan subsidie te besteden heeft, en StartupDelta vanaf 2017 een budget van maar liefst 50 miljoen ter beschikking wordt gesteld. Hierbij wordt geconstateerd dat er vrijwel geen aandacht gaan naar de promotie van Nederland als vestigingsklimaat voor het traditionele MKB.

'Nederland is een uitermate interessant vestigingsklimaat, voor de groeiende mkb' ers uit markten zoals China, Brazilië, India, en het Midden Oosten. Maar binnen de huidige profilering lijken alleen ze zéér grote multinationals welkom te zijn, dan wel de zéér innoverende ondernemingen. Terwijl het inmiddels algemene kennis is dat de traditionele groeiende mkb' er belangrijk is voor de werkgelegenheid en groei van onze economie', aldus Dennis Vermeulen. 

Tijdens het event werd bovendien besproken dat het belangrijk is, om hier verandering aan te brengen. De ondernemers uit Breda bespraken opties op Nederland beter op de kaart te krijgen, en zullen hiermee vanuit Breda willen beginnen. Met een zeer beperkt marketingbudget haalt INCO tegen de dertig ondernemingen per maand naar Nederland, door zich te richten op de traditionele behoeften van de ondernemers. Het event in Breda moet de aanzet zijn om meer ondernemers, en liefst ook de publieke sector, bewust te maken van de mogelijkheden.

'Het is al merkwaardig genoeg dat we nu landen als Bulgarije, Letland en Estland als voorbeelden moeten nemen. Zij wisten in de afgelopen twee jaar met een duidelijke marketingcampagne tienduizenden ondernemers naar zich toe te trekken', licht Dennis Vermeulen toe.