zaterdag, 28. april 2018 - 11:58 Update: 28-04-2018 12:36

Aantal mensen dat 's nachts werkt stijgt hard, meer risico's gezondheidsklachten

Aantal mensen dat 's nachts werkt stijgt hard, meer risico's gezondheidsklachten
Foto: Archief FBF
Hilversum

Magazijnen van de onlineshops en bezorgdiensten hebben steeds meer mensen nodig om de bestellingen 's nachts te verwerken, zodat ze de komende dag kunnen worden geleverd. Dit leidt tot onregelmatige roosters, oververmoeidheid en onderbetaald werk. Dit meldt de NOS zaterdag.

Uit cijfers van het CBS komt naar voren dat het aantal mensen dat vooral 's nachts werkt in de afgelopen jaren snel is gestegen tot 732.000.  Dat komt vooral omdat er steeds meer online wordt geshopt. Een woordvoerder van vacturesite Indeed tegen de NOS: 'Het aantal vacatures is de afgelopen twee jaar met ruim 80 procent gestegen. Een deel daarvan werkt 's nachts.' En TempoTeam laat weten: 'Grote partijen bieden hun klanten de mogelijkheid om tot middernacht, of zelfs later, te bestellen. En de volgende dag moet het worden bezorgd. Hierdoor ontstaat er meer druk in sorteerlocaties van pakketbedrijven.'

Arbeidseconoom  Ton Wilthagen zegen de omroep dat de flexabilisering zich steeds verder uitbreidt, maar het heeft ook zijn keerzijde. Wilthagen: 'Meer nachtwerk. Maar ook bijvoorbeeld kortere werkdagen van een paar uur, want het werk wordt alleen gedaan als het nodig is. Bijvoorbeeld tussen twee en zes uur in de nacht. Daardoor komen mensen moeilijk aan een maandloon, het zijn maar weinig uren. Het zijn ook veel zzp'ers en die missen vaak de toeslagen of bonussen. Zo kun je geen normaal maandsalaris verdienen.' 

Afgezien nog van het harde werk is het werk 's nachts ook niet bevorderlijk voor de gezondheid: 'Nachtwerk heeft een sterk effect op mensen. Het leidt tot het verschuiven van je biologische klok. En kan meer risico's betekenen op ziektes. Mensen gaan meer eten, diabetes, hart- en vaatziekten, het heeft echt gezondheidsrisico's.'

Volgens de arbeidseconoom moeten de werkgevers beter betalen, ruimere pauzes en bijvoorbeeld ook gezond voedsel aanbieden. Tot slot legt hij de verantwoordelijkheid ook deels bij de consument. 'Die moet zich misschien ook afvragen of het pakje niet wat later bezorgd kan worden.'