maandag, 8. juni 2015 - 13:00 Update: 08-06-2015 13:07

IKenIK.nl lanceert noviteit in E-Commerce landschap

DEVENTER (EZPress) - Online retailer IKenIK.nl (Baby- en Kinderartikelen) lanceert een prijsmechanisme gekoppeld aan de betaalwijze iDeal. Deze noviteit moet enerzijds zorgen voor een conversieboost binnen de webwinkel en anderzijds ontvangt de consument korting wanneer het kiest voor de snelle en veilige betaalwijze iDeal. IKenIK.nl verwacht dat webshops hiermee in de nabije toekomst een directe resultaatverbetering realiseren.

Diversiteit in betaalwijzen vs. Conversiepercentage
Diversiteit in betaalwijzen is cruciaal voor een goed conversiepercentage blijkt onder ander uit onderzoek van de Thuiswinkel Organisatie. Voor webwinkels zo klaar als een klontje, maar ook kostbaar en ingewikkeld. Payment Service Providers nemen deze rol over van webshops. Maar de kosten per transactie zijn hoog. Een betaling achteraf of per CreditCard kost een webshop al snel 3 tot 5 euro.

Internationalisatie vs. Betaalmogelijkheden
IKenIK.nl biedt ruim 10 verschillende betaalwijzen aan. “We geloven in een uitstekende klantenservice, aanbieden van keuzes in betaalopties is daar ook onderdeel van. We werken zelfs met aangepaste betaalopties voor onze Belgische, Duitse en Wereldwijde klanten. De diversie betaalmogelijkheden laten we op volorde van populariteit zien aan onze buitenlandse klanten”, aldus Stefan Hazelhekke van IKenIK.nl. “Feit blijft dat een ruim aanbod betaalwijzen bijdraagt aan een goed conversiepercentage, maar dat er ook sprake is van hogere transactiekosten door toenemende versnippering in betaaltransacties.”

Korting op iDeal transacties
IKenIK.nl heeft een noviteit gelanceerd in E-Commerce landschap om deze uitdaging te lijf te gaan. Dit als antwoord op de vraag “Hoe zorgen we dat we als webshop snel ons geld krijgen, tegen lage (extra) kosten, waarbij de consument kan leunen op veiligheid en vertrouwen”. Uit onderzoek bleek iDeal daarvoor de meest geschikte betaalwijze. Veel bedrijven vragen een meerprijs wanneer de klant een kostbare betaalwijze kiest. IKenIK.nl kiest ervoor om de meeste betaalwijzen kosteloos aan te bieden en bij de keuze voor iDeal direct een korting van 0,25 cent te geven aan de consument.

Een bedrag van 0,25 cent lijkt verwaarloosbaar, maar uit de eerste resultaten blijkt dat dit voldoende kan zijn om consumenten te sturen in de richting van iDeal. De voordelen voor IKenIK.nl zijn lagere transactiekosten dan bij bijvoorbeeld PayPal of Achteraf Betalen, een snellere afwikkeling van de transactie en een toenemend iDeal volume, wat weer een gunstig effect heeft op de transactieprijs.

Totale conversieoptimalisatie als heilige graal
Deze noviteit staat nog in de kinderschoenen en wordt nog verder geoptimaliseerd. Zo wil IKenIK.nl uiteindelijk het liefst toe naar een situatie met geen enkele prijsopslag, maar enkel met prijsverlaging. Zowel voor betaalwijzen, als ook voor verzendmethoden. Dit alles om een zo hoog mogelijk conversiepercentage na te streven. IKenIK.nl blijft hiertoe de komende maanden uitvoerig meten en testen.