donderdag, 12. mei 2016 - 14:21 Update: 14-05-2016 14:38

'Lightproducten werken op den duur overgewicht in de hand'

Lightroducten helpen niet bij afvallen
Foto: SXC
Groningen

Het aanbieden van lightvarianten van snoep, frisdrank of chips werkt ook op de lange termijn overconsumptie van deze caloriearme producten in de hand.

Het draagt niet bij aan de doelstelling om overgewicht bij de bevolking terug te dringen. Dat blijkt uit een onderzoek van onder anderen de Groningse marketinghoogleraar Peter Verhoef. De resultaten van de studie worden gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing.

Meer gaan eten

Dat consumenten meer chips eten zodra ze zijn overgeschakeld op de lightvariant was al bekend, maar nu blijkt dat ze een jaar na die overstap in dat gedrag volharden. Sterker nog, ze eten dan naast de lightvariant ook weer de vertrouwde variant van hun snoep. Gemiddeld kopen consumenten 13% meer calorieën het jaar na de eerste aankoop dan het jaar daarvoor. Verhoef c.s. adviseren de overheid dan ook om voorzichtig te zijn met het aanprijzen van lightproducten.

Het terugdringen van de welvaartsziekte obesitas is al decennia een zorg van de overheid. De voedingsindustrie speelt graag in op deze ontwikkeling en biedt daarom lichte varianten aan van bijvoorbeeld chips, snoep en frisdrank. De gezondheidsclaim dat er minder calorieën per 100 gram in zitten mag kloppen, maar omdat er meer van wordt opgepeuzeld werkt die claim contraproductief, legt Verhoef uit.

'Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden, maar als ze overschakelen op light blijken ze er meteen meer van te consumeren. Vervolgens wordt dat een gewoonte, waarbij ze na een jaar niet alleen meer eten van de light versie, maar vaak deels ook weer van de gewone variant', aldus Verhoef

Categorie:
Provincie: