maandag, 17. juli 2017 - 12:11

“Stamcelmarketing creëert valse hoop bij kwetsbare patiënten”

Stamcelmarketing creëert valse hoop bij kwetsbare patiënten
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Antwerpen

Stamceltherapie is veelbelovend, maar creëert ook valse hoop bij veel patiënten. Zij worden in de val gelokt door ‘marketeers’ en betalen stevig voor behandelingen waarvan het nut niet bewezen is, vaak in het buitenland.

Een internationaal team van wetenschappers, onder wie Esther van Zimmeren (UAntwerpen), pleit onder andere voor strengere regelgeving op nationaal en internationaal niveau ten behoeve van de patiënten.

Niemand zal ontkennen dat stamceltherapie nieuwe mogelijkheden in de behandeling van ziektes, zoals verschillende vormen van kanker, betekent. Wereldwijd zetten onderzoekers grote stappen in de juiste richting, maar beweren dat stamceltherapie een wondermiddel is, is meer dan een brug te ver. Onder meer door de talrijke hoeraverhalen in de media richten veel patiënten hun hoop op een dergelijke behandeling.

“Klinieken in alle hoeken van de wereld bieden stamcelbehandelingen aan”, zegt prof. Esther van Zimmeren, verbonden aan de Faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen. “Maar al te vaak is de effectiviteit van een dergelijke therapie nog niet bewezen, of erger nog, blijkt de therapie ernstige schade toe te brengen aan de gezondheid van de patiënt.”

Marketingtechnieken

Ook in Europa doken er al verscheidene controversiële behandelingscentra op, zoals het X-Cell Centre (Duitsland) en de Stamina Foundation (Italië). Van Zimmeren: “In Duitsland werd het X-Cell Centre pas gesloten na de dood van een achttien maanden oude baby na een behandeling. In de meeste landen en ook op Europees niveau bestaat wetgeving die van toepassing is op stamceltherapieën, maar vaak bevat deze wetgeving uitzonderingen die worden misbruikt door malafide klinieken. Bovendien wordt in verschillende landen aangedrongen op verdere deregulering om zo behandelingen nog sneller aan te kunnen bieden aan patiënten.”

Maar het probleem is nog complexer, aangezien patiënten bereid zijn om ver te reizen voor die ene mogelijk effectieve behandeling. Meerdere centra vestigden zich in landen waar geen of minder strikte regelgeving bestaat of waar weinig toezicht is. Vaak zijn de klinieken zeer actief op websites en op sociale media, om zo internationale klanten aan te trekken via directmarketingtechnieken. Met succes, want het zogenaamde internationale ‘medisch toerisme’ neemt almaar toe.

“Veel van die klinieken bieden behandelingen aan die onvoldoende wetenschappelijk getest werden”, stelt de Antwerpse onderzoekster. “De websites verwijzen vaak naar publicaties in onbetrouwbare wetenschappelijke tijdschriften, vage resultaten van klinische testen, patenten of getuigenissen van beroemdheden als bewijs voor de betrouwbaarheid van de behandeling. Voor patiënten – en soms zelfs voor artsen – is het vaak moeilijk om daar doorheen te prikken. Aan deze praktijken moet een eind komen en dus sloegen we de handen in elkaar met een team van internationale academici.”