dinsdag, 1. maart 2016 - 13:49 Update: 01-03-2016 14:27

DJ's nieuwe helden in Nederlandse muziekwereld

DJ's nieuwe helden in Nederlandse muziekwereld
Foto: Politie
Amsterdam

Het is niet eenzaam, maar vooral eenzijdig aan de Nederlandse entertainmenttop, blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder ruim 3.000 Nederlanders. Al 10 jaar vechten de zangers Guus Meeuwis en Marco Borsato om de eerste plaats in het hart van de Nederlander. En waar André Rieu sinds 2006 steevast onze favoriete musicus is, blijken André van Duin en Herman Finkers al jaren de populairste cabaretiers.

'Met enkel een leuk liedje bereik je bij lange na niet de cultstatus van Guus Meeuwis of Marco Borsato, daar is ook een ronkende pr-machine voor nodig', zegt merkadviseur Hendrik Beerda. 'Natuurlijk is de kwaliteit van het artistieke product belangrijk, maar als jurylid in de The Voice of Holland of als gast bij De Wereld Draait Door blijf je top of mind bij het grote publiek. Het duurt jaren om zo'n enorm draagvlak op te bouwen onder alle bevolkingsgroepen.'

BLOF en Golden Earring zijn al tien jaar de nummers één en twee

Ook onder de popbands is het bijna saai aan de top. Sinds 2006 zijn BLOF en Golden Earring de nummers één en twee voor de gemiddelde Nederlander. Ook De Dijk en DIRECT draaien al een decennium mee in de kopgroep. Racoon, Rowwen Hèze en Kensington hebben pas dit jaar een plaatsje op het nationale podium weten te bemachtigen, ondanks dat ze al vele jaren meedraaien in het muziekcircuit.

DJ's zijn nieuwe generatie volkshelden

Het is knap dat traditionele musici als André Rieu en Wibi Soerjadi door de jaren heen hun sterke positie in de ranglijst wisten te behouden. Maar de ogen zijn nu vooral gericht op internationaal succesvolle dj's als Armin van Buuren en Tiësto. Hoewel zij in 2006 amper bekend waren, weten zij nu een enorm publiek aan te spreken met hun muziek. En ook dj's Afrojack, Hardwell en Martin Garrix hebben inmiddels een nationale sterrenstatus bereikt en lijken in hun voetsporen te treden.

Imago van Trijntje Oosterhuis en René Froger keldert door negatieve publiciteit

Uit de monitor van de nationale cultuurmerken blijkt dat het imago van Trijntje Oosterhuis een flinke deuk heeft opgelopen door het tegenvallende resultaat bij het Songfestival van 2015. 'De Nederlandse bevolking ziet de toekomst voor Trijntje Oosterhuis somber in en gelooft veel minder in de kwaliteiten van de zangeres', zegt merkadviseur Beerda aan de hand van de onderzoeksgegevens. Ook René Froger zag zijn reputatie kelderen door forse kritiek in de media. De zanger wordt als veel minder sympathiek ervaren. Beerda: 'Ook voor artiesten geldt: reputatie komt te voet en gaat te paard.'
 

Categorie:
Tag(s):