zaterdag, 28. november 2015 - 20:46 Update: 30-11-2015 19:17

Consumentenbond: OV-chipkaart moet voortaan gratis

'OV-chipkaart moet voortaan gratis'
Foto: fbf
Den Haag

Rover en de Consumentenbond starten een actie om de servicekosten van de OV-chipkaart omlaag te krijgen. Dat maakten de organisaties vanavond bekend. De consumentenorganisaties willen dat de chipkaart voortaan gratis wordt vervangen na afloop van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect.

Ook moeten reizigers voortaan kosteloos en eenvoudiger hun saldo kunnen terugvragen aan de balie. Uit onderzoek van de consumentenorganisaties blijkt dat de Nederlandse OV-chipkaart duur is in vergelijking met de andere OV-chipkaarten in Europa.

Gratis vervangen chipkaart

Met een levensduur van vijf jaar steekt de Nederlandse OV-chipkaart mager af tegen vergelijkbare kaarten elders in Europa. Veel Europese OV-chipkaarten zijn onbeperkt geldig en bovendien goedkoper in aanschaf. In landen waar de chipkaart een kortere levensduur heeft, zoals België en Denemarken, wordt de kaart gratis vervangen. Nederlandse reizigers klagen regelmatig dat zij onaangenaam verrast zijn door het verlopen van de kaart, waarna zij opnieuw voor € 7,50 een kaart moeten aanschaffen.

Bovendien willen de consumentenorganisaties dat een (onzichtbaar) defecte chipkaart gratis wordt vervangen. Nederland is het enige Europese land waar reizigers hiervoor moeten betalen, ook nog eens een hoger bedrag (€ 11) dan de oorspronkelijke aanschafprijs.

Saldo terug aan de balie

Rover en de Consumentenbond willen ook dat reizigers voortaan kosteloos en eenvoudig hun saldo terug kunnen vragen aan de balie. Nu moet hiervoor € 2,50 betaald worden. Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Belachelijk, het geld is gewoon van de reiziger. Het is alsof je je portemonnee aan iemand in beheer geeft en er telkens voor moet betalen als je er iets uit wilt halen.” 

Categorie:
Provincie: