vrijdag, 19. februari 2016 - 11:04 Update: 19-02-2016 17:02

Klanten minder tevreden over de NS

Klanttevredenheid NS loopt terug
Foto: fbf
Utrecht

De punctualiteit en klanttevredenheid liepen in 2015 bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) terug, mede als gevolg van enkele grote externe verstoringen en te volle treinen in het najaar. Daarbij trokken de parlementaire enquête over de Fyra en de onregelmatigheden in Limburg een wissel op het bedrijf. Dit staat in het jaarverslag dat vandaag is gepresenteerd.

Door de vele en soms grote verstoringen waaronder NS te lijden had, zoals de stroomstoring in Noord Holland, kwam de klanttevredenheid over het hele jaar (74,8%) lager uit dan vorig jaar (75,8%). Ook hadden reizigers in het najaar vaker te maken met te drukke treinen. Reizigers waren wel op alle fronten meer tevreden over de service van het NS-personeel. Zo steeg het klantoordeel over informatie bij storingen van 78,9% (2014) naar 79,9% over afgelopen jaar.

In 2015 kwam 91% van de reizigers op het hoofdrailnet (excl. HSL) op tijd aan, d.w.z. binnen een marge van 5 minuten van hun geplande aankomsttijd, waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed. In 2014 bedroeg deze zogeheten ‘reizigerspunctualiteit’ 92%. Op de Hogesnelheidslijn (HSL) was veel uitval van treinen (6,7%), onder meer de combinatie van nieuwe locomotieven en rijtuigen gaven daar kinderziektes met meer uitval van treinen tot gevolg.

Van Boxtel: 'Het afgelopen jaar was in meerdere opzichten een jaar van vallen en weer opstaan voor NS. De onregelmatigheden in Limburg zijn aanleiding geweest om maatregelen te nemen om de risicobeheersing op een hoger plan te tillen. Over de hele linie bleef de stiptheid van de treinen op ons druk bereden spoor op een hoog niveau en werd reizen met de trein veiliger, duurzamer en makkelijker.'

Categorie:
Provincie: