dinsdag, 10. mei 2016 - 15:08 Update: 10-05-2016 17:11

Forse toename dodelijke ongelukken overgangen

ProRail maakt zich zorgen om forse toename dodelijke ongelukken overgangen
Foto: Archief EHF
undefined

ProRail maakt zich zorgen over een forse toename van het aantal dodelijke ongevallen op spoorwegovergangen in 2015. Dit meldt ProRail dinsdag onder meer in haar jaarverslag over 2015

Bijna verdubbeling 

Het aantal aanrijdingen op overwegen is in 2015 gestegen naar 32 terwijl het er in 2014 nog 23 waren. Van deze 32 ongevallen waren er 13 met dodelijke afloop terwijl dit er in het jaar daarvoor nog 7 waren, bijna een verdubbeling dus.

'We zien helaas nog veel gevaarlijk gedrag op en rond overwegen. In een aantal gevallen hebben we aangifte gedaan en dat doen we steeds vaker. Wij blijven investeren in voorlichting en campagnes. Een voorbeeld daarvan is de campagne met Jandino in februari 2016', aldus ProRail.

Goede resultaten

ProRail heeft in 2015 goede resultaten gehaald. Bijna 90 procent van de treinen op het hoofdrailnet reed op tijd, het aandeel technische storingen daalde en er is minder door rood gereden op het spoor. Ook zijn alle afspraken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) gehaald. President-directeur (CEO) Pier Eringa: 'We zetten deze stijgende lijn voort, daar werken we keihard aan. Deze nette prestaties mogen geen eendagsvlinder zijn.'

Daling sein- en wisselstoringen

Het aandeel technische storingen is in 2015 gedaald (32% in 2015 en 36% in 2014). Het aantal sein- en wisselstoringen daalde in 2015 ten opzichte van 2011 met ruim 20%. 'Dat het aandeel technische storingen daalt is mooi, maar wij gaan ons komende jaren veel meer richten op de storingen die de grootste klanthinder veroorzaken', aldus John Voppen, directeur operatie (COO) van ProRail. 'Want van storingen op drukke knooppunten hebben reizigers en verladers de meeste last'.

60 miljoen voor spoor ICT

ICT-systemen zijn cruciaal voor het goed functioneren van het spoor. In 2015 heeft ProRail circa 60 miljoen euro geïnvesteerd in ICT voor vernieuwing van bestaande systemen en aanvulling ervan. Ook heeft in 2015 een extern bureau in opdracht van ProRail een APK-keuring uitgevoerd op onze systemen. Uit de keuring is gebleken dat onze ICT-systemen goed op orde zijn, ze zijn robuust en het risico op storingen met grote gevolgen is laag.

Minder treinen door rood licht

In 2015 zijn er weer minder treinen door een rood licht gereden. In 2015 gebeurde dat 86 keer, in 2014 nog 98 keer en in 2013 zelfs nog 152 keer. ProRail plant de treinritten zo in dat machinisten onderweg zo min mogelijk rode seinen tegenkomen. En vervoerders leiden hun machinisten nog beter op. Die gecombineerde aanpak werpt zijn vruchten af.

Duurzamer geworden

Afgelopen jaar hebben we onze doelstelling van 2% verbetering van de energie-efficiency gehaald. Ook hebben we vorig jaar, vooral door de inkoop van Nederlandse windenergie, ons totale energieverbruik voor ruim 85% verduurzaamd. Bovendien hebben we het hoogste niveau van de CO2-prestatieladder, niveau 5, vastgehouden en is het gebruik van grondstoffen afgenomen.

Categorie:
Provincie: