donderdag, 8. september 2016 - 14:28 Update: 08-09-2016 14:56

Spectaculaire ontdekking onopgemerkte tekeningen Frans Post

 Spectaculaire ontdekking onopgemerkte tekeningen Frans Post
Foto: Frans Post/Noord-Hollands Archief
Haarlem

In het Noord-Hollands Archief in Haarlem zijn 34 geheel onbekende tekeningen ontdekt van Frans Post (1612-1680). Dit heeft het Noord-Hollands Archief donderdag bekendgemaakt.

Deze 17de-eeuwse kunstenaar uit Haarlem, die tussen 1637-1644 in Nederlands-Brazilië werkte in het gevolg van gouverneur Johan Maurits van Nassau, is beroemd geworden met zijn schilderijen van Braziliaanse landschappen. 

Dat hij de inheemse flora en fauna op deze voorstellingen had geschilderd aan de hand van in Brazilië getekende voorstudies werd vermoed, maar tot nog toe was geen enkele plant- of dierstudie van zijn hand bekend.

Alexander de Bruin, conservator beeldcollecties van het Noord-Hollands Archief in Haarlem, trof de voorstudies van onder meer een witlippekari, grijpstaartstekelvarken, negenbandgordeldier, capibara, jaguar en witooropossum bij toeval aan tijdens digitaliseringswerkzaamheden. Het verhaal van de opzienbarende ontdekking wordt gepubliceerd in het september-nummer van het internationale tijdschrift Master Drawings.

Van 7 oktober 2016 tot en met 8 januari 2017 toont het Rijksmuseum de ontdekte tekeningen, samen met zes schilderijen, een wandkaart én opgezette dieren uit Naturalis Biodiversity Center in Leiden, in de tentoonstelling Frans Post. Dieren in Brazilië.

Onopgemerkt

De 34 dierentekeningen waren onderdeel van een groter portfolio met 160 tekeningen van vogels door de kunstenaars Pieter Holsteijn de Oudere en de Jongere. Het portfolio werd in 1888 geschonken aan het Noord-Hollands Archief, maar de tekeningen van Frans Post moeten waarschijnlijk al eeuwen daarvóór in de map terecht zijn gekomen. Ze werden echter tot 2010 nooit opgemerkt.

Onderzoek

Deze bijzondere vondst werd grondig onderzocht om vast te stellen dat de tekeningen ook echt door Post zijn gemaakt. Het Noord-Hollands Archief, het tijdschrift Master Drawings en het Rijksmuseum werkten hierbij nauw samen. 
Na vergelijking van de dieren op de tekeningen met die op de schilderijen kwam onomstotelijk vast te staan dat het daadwerkelijk om werk van Post gaat. 

Zo vormen een schets in grafiet en een uitgewerkte tekening in gouache en aquarel van een capibara de voorstudies voor hetzelfde dier op een schilderij in het Louvre. Dit is het enige in Brazilië gemaakte werk waarop een inheems dier prominent is afgebeeld.