donderdag, 15. september 2016 - 9:04 Update: 15-09-2016 10:58

'Snel testen met elektronisch verbonden vrachtwagens'

Snel testen met elektronisch verbonden vrachtwagens
Foto: fbf
Den Haag

Het Nederlandse bedrijfsleven wil graag aan de slag met truck platooning. TLN en Rijkswaterstaat geven vandaag in een persbericht aan dat zij binnen nu en een jaar in de praktijk testen willen doen met vervoer van goederen door elektronisch verbonden vrachtwagens die op korte afstand van elkaar over de snelweg rijden.

Het Nederlandse bedrijfsleven en de transportsector zien volop kansen voor truck platooning. Met een groot aantal partijen waaronder de topsector logistiek, ANWB, Peter Appel Transport, Simon Loos,  Unilever, Albert Heijn en Jumbo is overeen gekomen om volgend jaar in de praktijk te kijken hoe truck platooning ingezet kan worden. Met 2 á 3 trucks wordt dan op verschillende wegen in Nederland gereden. 

Betere doorstroming

Bij truck platooning zijn vrachtauto’s via elektronische weg aan elkaar gekoppeld waarbij de voorste truck de snelheid en route bepaalt. De andere trucks volgen automatisch zonder dat daar de hulp van de chauffeur voor nodig is. Daardoor kunnen de volgende trucks op korte afstand volgen en komt er meer ruimte op de weg vrij voor andere voertuigen. Dit bevordert de doorstroming van het verkeer waardoor goederen sneller op de plek van bestemming zijn.

Door vrachtauto’s dichter op elkaar te laten rijden zijn ook brandstof en CO2 besparingen tot 10% mogelijk. Dat is niet alleen goed voor het terugdringen van de uitstoot van CO2, maar het kan ook interessante besparingen opleveren voor het bedrijfsleven. Truck platooning zorgt daarnaast ook voor een veiliger wegtransport.