vrijdag, 21. oktober 2016 - 9:14 Update: 22-10-2016 22:18

Verblindende Xenonverlichting auto's levensgevaarlijk voor alle tegenliggers

Veel weggebruikers zien soms helemaal niks meer
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Uithoorn

We horen Veilig Verkeer Nederland er bijna niet over, maar de fietspaden in Nederland zijn levensgevaarlijk als het gaat om de slecht verlichte fietspaden in combinatie met tegenlicht.

Vorige week fietste uw redacteur in het donker naar huis op de slecht verlichte polderweg de Ringdijk Tweede Bedijking in de gemeente De Ronde Venen. Een achteropkomende bromfietser kon mij ternauwernood ontwijken, en ging na een ontwijkende stuurmanoeuvre onderuit. Gelukkig geen letsel, maar wel valschade aan zijn bromfiets en kleding.

Toen de bromfietser van de schrik was bijgekomen verklaarde hij in ons gesprek dat hij door felle autokoplampen van een tegemoetkomende auto werd verblind en mij pas op het laatste moment zag ondanks mijn rode fietsachterlicht.

Nu de avonden en ochtenden donker zijn, kampen steeds meer tweewielers met slecht zicht door verblinding van autokoplampen. Niet alleen fietsers, maar juist bromfietsers- en motorrijders met een 'veiligheidsbril' (motorbril) ondervinden ernstig overlast van het felle licht. In steeds meer voertuigen wordt xenonverlichting gemonteerd met het oog op veiligheid. Maar de tweewielers ervaren deze verlichting als zeer hinderlijk tot zelfs levensgevaarlijk.

In de top drie van de ANWB staat dan ook 'VERBLINDING DOOR KOPLAMPEN' niet voor niks op de 2e plek van ergernissen in het verkeer.

Ook uw redacteur rijdt naast de fiets ook brommer, motor en auto (zonder zelfingebouwde xenonverlichting). ''Als je in de auto al veel last ondervindt van de koplampen van mede-weggebruikers, moet je je eens voorstellen hoeveel hinder tweewielers ondervinden.

Daarbij komt nog eens dat gemeenten de openbare straatverlichting uit bezuiniging doven. In sommige gevallen zie je geen kat meer oversteken, mits de maan zich laat zien.

'Blind'

Op het moment dat men bijvoorbeeld op een donker fietspad rijdt vergroot de pupil van ons menselijk oog om meer te kunnen zien. Wanneer de 'doppen' dus compleet open staan en een auto om de bocht komt zetten met oogverblindende xenonverlichting, dan duurt het even voordat de ogen zich weer hebben aangepast. Op zo'n moment ziet men even bijna helemaal niets met alle gevolgen van dien.

Slecht weer

Het kan nog beroerder, zeker nu het winterse weer haar intrede heeft gedaan met regen, hagel en later mogelijk ook sneeuw met de bijbehorende gladde fietswegen. Dit in combinatie met het hierboven beschrevene is het wachten op ongelukken.

Oplossing

(1) Autofabrikanten zullen zich meer moeten richten op automatische aanpassing van koplampen in hun voertuigen.

(2) APK- keurmeesters zullen zelfingebouwde xenonverlichting in gewone koplampunits moeten afkeuren. De zogenaamde 'xenonverlichting' (gewoon een goedkope gloeilamp) is namelijk niet geschikt voor alle voertuigen. In veel gevallen verstrooit het licht zich alle kanten op.

(3) Gemeenten moeten fietspaden veiliger maken. Of door meer openbare straatverlichting, of door oplichtende hypermoderne strepen op de fietspaden waardoor verkeersdeelnemers kunnen zien waar men rijdt.