dinsdag, 25. april 2017 - 14:21 Update: 25-04-2017 14:25

Horecaondernemers zijn 'tussenhandel' van Thuisbezorgd.nl zat'

Horecaondernemers zijn tussenhandel van Thuisbezorgd.nl zat
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Amsterdam

Een aantal horecaondernemers is het gevecht begonnen tegen Thuisbezorgd.nl. Met inmiddels steun van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) doen ondernemers steeds vaker een briefje bij de bestelling met daarop de woorden ''dat je de volgende keer ook rechtstreeks kan bestellen''.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt het een goede ontwikkeling. Robèr Willemsen voorzitter van KHN zegt hierover tegenover BNR dat de tarieven van Thuisbezorgd.nl veel te hoog zijn. Daarom adviseert hij restaurants de website zoveel mogelijk te omzeilen, bijvoorbeeld door klanten te verzoeken via de eigen website te bestellen. 'We hebben veel moeite met Thuisbezorgd.nl, omdat ze de prijs bepalen. Je mag als ondernemer niet onder de prijs van Thuisbezorgd je spullen verkopen', zegt Willemsen.

Willemsen denkt dat restaurants niet afhankelijk zijn van de bezorgservice: 'Wij proberen ondernemers er op te wijzen dat je afspraken kunt maken. Door de twaalf procent commissie en dat je niet minder mag vragen, wordt die macht veel te groot.' De prijsafspraken zijn in landen als Frankrijk en Duitsland verboden, volgens Willemsen.

Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl, verwerpt de kritiek.

Meer van dit soort tussenhandel

Toch zal dit niet de laatste discussie zijn als het gaat om websites die inspringen als tussenhandelaar. Deze snelle verdienmodule kunnen we ook in bijvoorbeeld de autobranche, de hotelketen, en advertentiewereld voor de media.