woensdag, 6. september 2017 - 14:26 Update: 06-09-2017 15:13

Schadevergoeding voor Max Verstappen om inzet lookalike in commercial

Schadevergoeding voor Max Verstappen om inzet lookalike in commercial
Foto: Max Verstappen
Amsterdam

Max Verstappen heeft recht op een schadevergoeding omdat supermarkt Picnic zonder toestemming een lookalike van de Formule 1-coureur heeft gebruikt in één van haar commercials. Dit heeft de rechtbank Amsterdam woensdagmiddag laten weten.

350.000,- euro schadevergoeding geëist 

Picnic moet Verstappen daarom een schadevergoeding betalen. Of dat ook het door Verstappen geëiste bedrag van 350.000,- euro wordt zal  later moeten worden vastgesteld.

Twee keer snelle thuisbezorging

Picnic plaatste op 28 september vorig jaar een filmpje op Facebook waarin een sterk op Verstappen lijkende acteur voor het bedrijf boodschappen bij klanten thuis afleverde. Het bedrijf haakte daarmee in op een reclamecampagne van supermarkt Jumbo, die de dag ervoor was gelanceerd. Daarin speelde de echte Max Verstappen eveneens een thuisbezorger. Verstappen had voor de commercial van Picnic geen toestemming gegeven. Bij de rechter eiste hij dat het filmpje onrechtmatig zou worden verklaard en dat Picnic zou worden veroordeeld tot het betalen van 350.000 euro.

Lookalike schendt portretrecht

In een eerdere procedure werd een verzoek van Verstappen om voor dat bedrag beslag te leggen op de rekeningen van Picnic nog afgewezen. In deze bodemprocedure stelt de rechter Verstappen nu wel in het gelijk. Ten eerste oordeelt de rechter dat de commercial het portretrecht van Verstappen schendt, ook al gaat het slechts om een lookalike. De acteur vertoont alle karakteristieke kenmerken van het portret van Verstappen: dezelfde pet, dezelfde raceoutfit, dezelfde haarkleur, hetzelfde silhouet en hetzelfde postuur.

Commercieel belang

Ten tweede oordeelt de rechter dat het belang van Verstappen om zich tegen het gebruik van zijn portret te verzetten zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële activiteiten. Dat de commercial van Picnic duidelijk een parodie is op de reclame van Jumbo verandert hier niets aan. Het blijft immers een commerciële uiting die het portret van Verstappen ook commercieel exploiteert.

Vergoeding

Verstappen had geëist dat Picnic 350.000 euro zou betalen voor het inzetten van de lookalike. Die claim vindt de rechter echter onvoldoende onderbouwd. De coureur en zijn management krijgen nu tot 18 oktober de tijd om de hoogte van de te betalen schadevergoeding te motiveren.