maandag, 28. mei 2018 - 15:19 Update: 28-05-2018 15:28

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor dodelijk ongeval na losgeraakt wiel

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor dodelijk ongeval na losgeraakt wiel
Foto: Archief EHF
Den Bosch

Een 31-jarige man uit Veen is maandag door de rechtbank Oost-Brabant veroordeeld tot de maximale taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van 1 jaar. 'Hij had er schuld aan dat 2 wielen van zijn vrachtwagencombinatie losraakten, waardoor een dodelijk ongeval ontstond', zo laat de rechtbank in Den Bosch maandagmiddag weten.

Vrouw overleden

De verdachte reed op 12 mei 2016 met een zwaarbeladen trekker-opleggercombinatie over de A2 en verloor ter hoogte van ’s-Hertogenbosch 2 wielen van de oplegger. Eén van die wielen rolde van een viaduct en kwam terecht op een weg die onder de snelweg kruist. Daar viel het wiel op de auto van een vrouw. Haar auto raakte daardoor onbestuurbaar en botste tegen een betonnen pilaar van het viaduct. Door deze tragische samenloop van omstandigheden kwam de vrouw te overlijden.

Geen zorgvuldige controle

Het is aan de rechtbank te bepalen of de verdachte in juridische zin schuld heeft aan het verkeersongeval. Volgens de verdachte deed hij die ochtend vóór zijn vertrek een visuele controle aan zijn vrachtwagen. Hij zou daarbij de banden en de wielmoeren hebben bekeken en niets bijzonders hebben gezien. 

Roest op velg

Uit onderzoek blijkt echter dat op de velg van één van de losgeraakte wielen roestsporen zichtbaar waren ter hoogte van verschillende wielmoeren. Deze roestsporen zijn een indicatie voor loslopende wielmoeren, wat de verdachte wist. De rechtbank acht het uitgesloten dat deze sporen pas zijn ontstaan na het vertrek van de verdachte op de bewuste ochtend. 

Dagelijks wielmoeren controleren

De sporen moeten toen al aanwezig en zichtbaar zijn geweest. De rechtbank merkt daarbij op dat alle velgen recent waren voorzien van een nieuwe laklaag. De rechtbank stelt daarnaast vast dat vrachtwagenchauffeurs bij hun opleiding van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) leren dat zij dagelijks hun wielmoeren moeten controleren. Het had de verdachte bij een voldoende zorgvuldige controle dus moeten opvallen dat op de betreffende velg roestsporen zaten.