donderdag, 2. mei 2019 - 16:41 Update: 03-05-2019 8:18

Dieselrijders in Amsterdam al snel niet meer welkom

Dieselrijders in Amsterdam al snel niet meer welkom
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Amsterdam gaat milieuzones verder uitbreiden
Foto: Gem. Amsterdam
Amsterdam

Amsterdam gaat de komende jaren het aantal milieuzones verder uitbreiden.

Zo komt er binnen de binnenring van de A10 in 2020 een verbod op alle dieselpersonenauto’s die 15 jaar of ouder zijn.

Verder wil de gemeente vanaf 2022 een uitstootvrij gebied voor ov-bussen en touringcars binnen de s100 ten zuiden van Amsterdam CS en het spoor. De milieuzone vrachtverkeer wordt alleen toegankelijk voor wagens met de Euro6 norm of hoger. 

Vanaf 2025 wil de gemeente een uitstootvrije bebouwde kom voor brom- en snorfietsen. Uitstootvrij gebied binnen de ring A10 voor vracht- en bestelwagens, taxi, ov-bussen en touringcar. Uitstootvrij gebied voor alle passagiers en pleziervaart en GVB-veren. 

Vanaf 2030 komt er binnen de stad helemaal geen voertuig meer binnen die roet uitstoten.

Schonere en gezondere lucht voor alle Amsterdammers: dat is de inzet van het Actieplan Schone Lucht dat door het college van B en W is vastgesteld.

Dat wil het college bereiken door uitbreiding van de milieuzones en invoering van uitstootvrije gebieden. Om Amsterdammers te helpen bij deze transitie komen er zowel subsidies als ontheffingen, aldus de gemeente. Maar hoe je het went of keert het gaat de inwoners hoe dan ook geld kosten. Mensen met een minimum inkomen zullen er met deze plannen niet op vooruitgaan als het gaat om hun portemonnee.

 

De nadruk van het Actieplan Schone Lucht ligt op het verschonen van het verkeer, aangezien de gemeente daar het meest direct invloed op heeft. Er wordt daarbij ingezet op het vervangen van benzine- en dieselmotoren door uitstootvrije alternatieven zoals elektrisch vervoer en aandrijving op waterstof. 

Categorie:
Provincie: