donderdag, 22. september 2016 - 11:13 Update: 22-09-2016 11:21

'Beat the Street' moet jongeren op gevaren wijzen van appen op de fiets

'Beat the Street' moet jongeren gevaren leren van appen op de fiets
Foto: Samsung
Amsterdam/Amersfoort

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Samsung lanceren Beat the Street. De virtual reality (VR) game leert middelbare scholieren spelenderwijs gevaarlijke situaties in het verkeer te herkennen.

Met de game spelen Samsung en VVN in op de grootste angsten van ouders over hun kinderen in het verkeer. De top-3 bestaat uit smartphonegebruik in het verkeer (25,7%), gevaarlijke kruispunten (24,7%) en de dode hoek van vrachtwagens (18,8%)*.

Verschillende verkeerssituaties

In de app plaatsen Lars, Carlo en Yasmin scholieren in verschillende verkeerssituaties. Zo bevind je je bijvoorbeeld in de dode hoek van een vrachtwagen die afslaat. Je vrienden zijn al doorgefietst. Wat doe je dan? Snel voorlangs of even stoppen tot de vrachtwagen gepasseerd is, maar daardoor wel je vrienden kwijtraken? Door de bewegingssensoren in de Gear VR krijg je live feedback en weet je direct of je de juiste keuze hebt gemaakt. Dit soort situaties vind je in de gratis VR-game.

Spelenderwijs

“Scholieren kunnen de gevaren op de fiets niet altijd goed inschatten. Onze virtual reality-technologie helpt om scholieren spelenderwijs bewust te maken van de gevaren in het verkeer. Wij vinden het belangrijk onze technologie ook voor maatschappelijke doelen in te zetten, zoals het vergroten van de verkeersveiligheid samen met Veilig Verkeer Nederland”, zegt Menno van den Berg, Vice President Mobile van Samsung Electronics Benelux.