woensdag, 2. november 2016 - 10:55

KwikFit gedwongen tot aanpassing campagne

KwikFit gedwongen tot aanpassing campagne
Foto: fbf

Samen met een aantal autofabrikanten en -importeurs heeft RAI Vereniging met succes bezwaar gemaakt tegen de recente KwikFit campagne over de zogenoemde 'merkenbeurt'.

In de campagne beweerde KwikFit aanvankelijk dat de merkenbeurt bij KwikFit "altijd 30% goedkoper" is dan bij de merkdealer. In dat verband gebruikte zij ook de beeldmerken/logo's van de autofabrikanten en suggereerde zij, door het gebruik van de woordmerken van de fabrikanten in combinatie met het begrip "onderhoudsbeurt", dat de door KwikFit uitgevoerde onderhoudsbeurt exact gelijk is aan het officiële merkonderhoud waarvoor de consument bij de merkdealer terecht kan.

In eerste instantie meende KwikFit aan juridische maatregelen te kunnen ontkomen door haar campagne te wijzigen en te stellen dat de door haar uitgevoerde merkenbeurt "tot 30% goedkoper" is dan die van de merkdealer en het gebruik van de beeldmerken te staken. RAI Vereniging en de autofabrikanten en -importeurs namen daarmee geen genoegen. Zij vonden dat het gebruik van hun woordmerken in combinatie met het begrip "onderhoudsbeurt" ten onrechte de suggestie wekte dat de door KwikFit uitgevoerde onderhoudsbeurten exact gelijk waren aan die van het merk. Dat is vaak niet het geval. Merkdealers bieden veelal additionele diensten aan, zoals gratis softwareupdates, Europese mobiliteitsgarantie, gratis vervangend vervoer, enz. Verder vonden de autofabrikanten en -importeurs dat de claim dat de KwikFit-merkenbeurt "tot 30% goedkoper" is ten onrechte suggereert dat KwikFit in alle gevallen goedkoper is. Uit door hen uitgevoerd extern onderzoek was evenwel gebleken dat KwikFit in een significant aantal gevallen juist duurder is dan het merkkanaal.

KwikFit heeft het niet op een juridische procedure willen laten aankomen en ervoor gekozen niet langer te adverteren met het feit dat haar onderhoudsbeurten tot 30% goedkoper zijn. Bovendien heeft zij het gebruik van de woordmerken van de autofabrikanten in combinatie met het begrip "onderhoudsbeurt" gestaakt. Zij spreekt nu uitsluitend nog van "de KwikFit-merkenbeurt".

RAI Vereniging afdeling auto's, waarin de auto-importeurs verenigd zijn, is verheugd over dit resultaat. "Concurrentie tussen het merkkanaal en fastfitters is prima, maar er moet wel eerlijk worden gecommuniceerd", aldus Wijnand de Geus van RAI Vereniging afdeling Auto's. Op dit moment wordt nog onderzoek gedaan naar andere aanbieders met vergelijkbare publiciteitscampagnes. Als ook die blijken het publiek te misleiden, zal RAI Vereniging opnieuw overwegen of juridische maatregelen moeten worden genomen.

Categorie: