maandag, 21. november 2016 - 8:17 Update: 21-11-2016 8:43

Tonijn: blik vol valse beloftes

Tonijn: blik vol valse beloftes
Amsterdam

Duurzaam gevangen, met respect voor de natuur. Tonijn-in-blik-merken schermen graag met zulke termen. En met zo’n aanbeveling, zou je haast denken dat het wel weer op het menu kan. Greenpeace nam de proef op de som… en trok bij John West een blik vol valse beloftes open. Dit schrijft Greenpeace op de website.

Als consument wil je natuurlijk geen ingeblikte tonijn kopen die is overbevist, of gevangen op een manier waarbij ander zeeleven zoals zijdehaaien sterven. Op zoek naar die garantie, vroegen we dit jaar aan zeven tonijn-in-blik-merken in Nederland welke tonijn zij vangen en hoe ze dat precies doen. Gebaseerd op deze gegevens en op onze eigen onderzoeken, vormden we een goed beeld van de praktijk. Bedreigde tonijn wordt gelukkig veelal met rust gelaten, maar schadelijke vismethodes inclusief bijvangst zijn nog steeds aan de orde van de dag.

John West: belofte maakt schuld

Volg je de campagnes van Greenpeace, dan is het geen verrassing dat John West slecht presteert als het gaat om vangsttechniek. Dit merk is een dochter van tonijngigant Thai Union: één op de vijf verkochte blikjes tonijn ter wereld komt uit deze fabrieken en dus ook die van John West. In 2011 beloofde John West publiekelijk eind 2016 alleen nog maar tonijn te verkopen die is gevangen zonder de schadelijke lokvlotten (FAD’s). Op basis van hun eigen gegevens zien we dat 95 % van hun tonijn in Nederland nog altijd met lokvlotten wordt gevangen.

Fish Tales geeft het goede voorbeeld

Dat het ook anders kan, eerlijk en duurzaam, laat het Nederlandse merk Fish Tales zien. De tonijn in zijn blikjes is niet overbevist en wordt met hengels gevangen waardoor van schadelijke bijvangst geen sprake is en de zeenatuur onbeschadigd blijft.

Help de tonijn

Op geen enkele vis wordt zó gejaagd als op de tonijn. En dan hebben we het niet alleen over de vis, maar over de hele tonijnindustrie waar de misstanden vanaf druipen. Begin dit jaar lanceerde Greenpeace een website waar we dit onthullen, maar ook oplossingen laten zien en jou vragen onze missie te steunen.  Want alleen met hulp van mensen zoals jij kunnen we eisen dat overheden en bedrijven de tonijnvisserij drastisch verbeteren. Zo ook tonijngigant Thai Union, het moederbedrijf van John West, dat we oproepen leiderschap te tonen om de tonijnindustrie ten goede te veranderen en deze eerlijk, duurzaam en veilig te maken. Een verantwoordelijkheid die het bedrijf tot nu toe weigert te nemen.