maandag, 26. juni 2017 - 12:19 Update: 26-06-2017 12:27

Piloot vraagt passagiers ''te bidden'' tijdens motorproblemen

Piloot vraagt passagiers ''te bidden'' tijdens motorproblemen

Een piloot die vanuit de cockpit mensen oproept ''te bidden'' voor een goede afloop, dat is wel het laatste wat je wilt horen.

Toch kregen zo'n 359 passagiers op een vlucht van Air Asia dit vanuit de cockpit te horen toen hun toestel in de problemen kwam toen één van de motoren het begaf.

Het toestel, een Airbus A330, was zo'n 75 minuten onderweg naar Kuala Lumpur in Maleisië, toen een luide knal klonk en het toestel volgens passagiers begon ''te schudden als een oude wasmachine.''

De piloten maakte direct rechtsomkeer, maar de terugreis op slechts één motor duurde twee uur. Vanuit de cockpit sprak de piloot de passagiers tot tweemaal toe te ''bidden'' net als hijzelf voor een goede afloop.

De gebeden lijken te zijn gehoord, want de piloten wisten het toestel veilig aan de grond te zetten. De Australische autoriteiten zijn een onderzoek gestart. Ze willen onder meer weten waarom de piloot niet op het dichtstbijzijnde geschikte vliegveld was geland, in plaats van helemaal terug te vliegen naar Perth.