woensdag, 23. maart 2016 - 20:40 Update: 26-03-2016 20:43

'Blondjes misschien zelfs iets slimmer dan mensen met andere haarkleur'

'Domme Blondje' is een mythe
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Ouddorp

Blondjes zijn helemaal niet dom. Uit Amerikaans wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het 'domme blondje' een mythe is. Dit meldt onder meer scientas.nl

De onderzoekers bestudeerden de gegevens van 10.878 Amerikanen. Aan het onderzoek deden zowel blondines als brunettes mee, maar ook proefpersonen met rood en zwart haar. Elke proefpersoon onderging een intelligentietest en verder werd ook naar de natuurlijke haarkleur van de proefpersoon gevraagd.

'Eerder iets slimmer'

Uit het onderzoek bleek dat blondines misschien eerder iets slimmer zijn dan mensen met een andere haarkleur, al kan dat ook aan de foutenmarge van het onderzoek liggen. De blonde vrouwen in het onderzoek bleken gemiddeld een IQ te hebben van 103,2. De brunettes, roodharigen en zwartharigen hadden gemiddeld respectievelijk een score van 102,7, 101,2 en 100,5. Het verschil is dus niet erg groot. Onderzoeker Jay Zagorsky tegen scientas.nl: 'Ik denk niet dat je met zekerheid kunt zeggen dat blondines slimmer zijn dan anderen. Maar je kunt zeker zeggen dat ze niet dommer zijn.'

De wetenschappers benadrukten dat niet vast te stellen is dat er sprake is van een genetische relatie tussen haarkleur en intelligentie. Zagorsky ontdekte wel een mogelijke andere reden die de iets hogere intelligentie kan verklaren: de blondines groeiden op in een woning met meer leesmateriaal dan de vrouwen met een andere haarkleur.

De studie werd gedaan door de Ohio State University. Volgens wetenschapper Jay Zagorsky zijn grappen over domme blondjes minder onschuldig dan ze lijken. Ze kunnen wel degelijk gevolgen hebben. Tegen het Australische New.com  zei hij:  'Onderzoek toont aan dat de stereotypen wel degelijk impact hebben op het krijgen van een baan, het maken van promotie en andere sociale ervaringen. Deze studie levert overtuigend bewijs dat er geen discriminatie van blondines op basis van hun haarkleur zou moeten zijn.'