donderdag, 15. september 2005 - 0:43

Blokrijden A1 bij Apeldoorn

DE KAR/A1 - ‘Jongens, we houden er mee op. Nu moeten ze maar laten zien dat ze het zelf kunnen.’ ‘Ze’ zijn deze morgen de duizenden automobilisten die hardrijdend of stapvoets - af en toe even stilstaand - over de A1 richting Deventer en Apeldoorn voortploeteren. De ‘jongens’ zijn de mannen en één vrouw van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) die dienst doen op de snelweg.

Het is in feite Uur U op de A1 tussen - grofweg - Markelo en Apeldoorn, op de eerste dag dat heel Nederland weer aan het werk is. Het A1-traject waarlangs spitsstroken worden aangelegd moet voor het eerst sinds de werkzaamheden begonnen het normale maandagmorgen-verkeersaanbod verwerken. En dat aanbod is héél groot...

‘Jurgen, prachtig blok heb je gemaakt; d’r is twee kilometer ruimte.’ KLPD-brigadier Rijk Boon laat zijn collega over de radio even weten dat het blokrijden effect heeft. Jurgen rijdt middenop de weg, en houdt een snelheid van zo’n zeventig kilometer per uur aan. Daarachter volgt keurig een flink ‘blok’ auto’s en vrachtwagens. De opzet is zo lucht in de file te brengen, waardoor het verkeer door blijft rijden.

De KLPD is deze morgen met vijf wagens op de A1 in actie: een terreinwagen voor de incidenten (‘Als er even een auto moet worden versleept’)en vier snelle Volvo’s. Boon heeft de supervisie, onderhoudt het contact met de verkeerscentrale-Oost in Wolfheze en dirigeert zonodig de collega’s op de weg. En piept er even een uurtje tussenuit om mee te praten in het operationele team, dat dagelijks in De Kar (gemeente Apeldoorn) de werkzaamheden en het verkeersverloop doorneemt.

‘Het is afwachten hoe dat blokrijden loopt, op zo’n eerste dag’, zegt Boon, terwijl we soepeltjes op de vluchtstrook langs het langzaam rijdende verkeer suizen. Vorige week werd deze techniek al even geoefend, maar nu is het dubbel serieus. We rijden tussen afslag Lochem en afslag Voorst over de A1, waar de problemen zich ‘s morgens vooral voordoen in de richting Apeldoorn. ‘s Avonds is het net andersom.

Het verkeerspatroon verandert razendsnel. Zo wordt er keurig in een blok gereden, waarna de vrijgelaten kudde met een flinke snelheid weer in de vrije ruimte duikt. Velen drukken het gas te snel te ver in, met als resultaat dat ze even later weer filerijden. ‘Tja, dat gebeurt dus heel vaak’, zegt Rijk Boon. ‘Veel mensen hebben geen idee hoe je in een file moet rijden, dus kunt zorgen dat je niet stil komt te staan. Je moet je aan de signalering houden, en geen gaten laten vallen. En zeker niet rechts blijven rijden als er links volop ruimte is. Dan gebruik je de capaciteit van de weg dus niet.’

Onderweg lijkt het blokrijden wisselend succes te hebben, maar het eind van het liedje - zo rond kwart voor tien - is dat het goed heeft gewerkt. Er is amper sprake geweest van stilstaand verkeer, er is rust in het verkeer gebracht. ‘Ja, we hebben het redelijk onder controle’, zegt Boon bescheiden. ‘Ik had het niet verwacht op deze eerste echt drukke dag, maar heb wel het idee dat ’t helpt.’

Niet alleen het A1-tracject en de A50 Apeldoorn-Arnhem worden volop in de gaten gehouden zolang de wegwerkzaamheden duren. Dat gebeurt ook met de omliggende secundaire wegen, in verband de omleidingen en sluipverkeer. ‘Daar was het vanmorgen ook heel druk’, zegt Boon, ‘maar ik heb niet gehoord dat het uit de hand liep.’

Indien dat wel het geval is, ook wat de A1 en A50 betreft, kunnen aanvullende verkeersmaatregelen worden genomen. Rijkswaterstaat, KLPD en regiopolitie hebben nog een aantal kaarten in de mouw. En dat die de komende maanden wel eens gebruikt moeten worden staat voor iedereen vast. ‘We krijgen zeker op de A1 ongetwijfeld nog met forse verkeersproblemen te maken’, zegt Boon, ‘maar we doen er alles aan om het verkeer door te laten stromen.“Stop and go" en lang stilstaand verkeer moeten we zoveel mogelijk voorkomen.’

Foto: Cees Baars
Provincie:
Tag(s):