woensdag, 3. augustus 2005 - 19:18

De vijf gouden regels voor succesvol middenmanagement

Utrecht

Wat doen middenmanagers van goed presterende afdelingen anders dan hun collega-managers met een slecht presterend team? De cruciale succesfactor is 'verbinding'. Dat blijkt uit een onderzoek van &Samhoud naar het werkplezier én de prestaties van medewerkers bij een grote retailketen. Het onderzoek onthult vijf gouden regels voor succesvol middenmanagement. Onmisbaar voor elke leidinggevende die streeft naar een team waarin plezier & prestatie samengaan.

Adviesbureau &Samhoud onderzocht meer dan 150 vestigingen en bijna 1.500 medewerkers van een grote retailketen. 'Het onderzoek toont aan dat er een duidelijke samenhang bestaat tussen de manier waarop leidinggevenden met hun medewerkers omgaan en de mate van werkplezier en prestatie binnen hun teams' aldus Jeroen Geelhoed, senior adviseur bij &Samhoud en auteur van het boek 'Plezier & Prestatie'.

Vijf gouden regels voor succesvolle middenmanagers
Uit het gedrag van middenmanagers waarvan de teams hoog scoren op plezier & prestatie
- de goed presterende afdelingen - zijn vijf gouden regels af te leiden:

1. Wees betrokken. Succesvolle managers tonen betrokkenheid naar hun medewerkers. Ze coachen hun medewerkers, komen afspraken vaker na en hebben oog voor hun situatie. Hierdoor voelen medewerkers zich meer betrokken bij de organisatie en hun klanten.

2. Spreek waardering uit en vier successen. Managers van succesvolle vestigingen staan stil bij successen. Als er hard is gewerkt om een doelstelling te behalen, wordt daar bewust bij stilgestaan en wordt waardering uitgesproken.

3. Communiceer missie en doelen. Succesvolle managers communiceren de missie en doelen van de organisatie als geheel en de afdeling in kwestie. Daardoor weten medewerkers beter wat er van hen verwacht wordt, hoe de zaken ervoor staan en hoe de afdeling bijdraagt aan het succes van de organisatie.

4. Geef ruimte. Medewerkers in vestigingen met goede resultaten vinden dat ze meer verantwoordelijkheden krijgen van hun manager. Daardoor ervaren medewerkers meer ruimte om dingen te verbeteren. In slecht presterende vestigingen krijgen medewerkers pas verantwoordelijkheid als er iets fout is gegaan.

5. Stimuleer eerlijke feedback. Managers van succesvolle vestigingen geven eerlijke feedback maar nemen ook kritiek van medewerkers ter harte en doen daar wat mee. Bij succesvolle vestigingen vinden regelmatig functionerings-gesprekken plaats. Succesvolle middenmanagers geven ook feedback 'naar boven en opzij' in de organisatie. Ze informeren hun team hoe genomen beslissingen uitwerken in de praktijk, bij medewerkers en klanten.
Categorie:
Tag(s):