Inhalen is automatisch een bekeuring
Truckers die zich vanaf 19 oktober op de A28 tussen Amersfoort en Den Dolder op de linker rijbaan bevinden krijgen automatisch een bekeuring. Op dit traject gold al een
<BR>inhaalverbod voor vrachtwagens, maar nu start er een pilot waarbij het verboden is voor vrachtverkeer om op de linkerrijstrook te rijden. Deze zogenaamde 'gesloten verklaring voor vrachtwagens' wordt continue gehandhaafd door middel van camera's. Het doel is om de naleving van het verbod te verbeteren. De pilot is een samenwerking van Rijkswaterstaat en het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM). BVOM neemt de handhaving voor haar rekening. Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, onderzoekt de naleving van het inhaalverbod voor vrachtwagens.
De pilot met de camera's in combinatie met de 'gesloten verklaring voor vrachtwagens' komt voort uit de wens om zoveel mogelijk te weten te komen over methoden voor betere naleving en handhaving van het inhaalverbod. Naast deze nieuwe pilot loopt er ook een proef waarbij vrachtwagens alleen op drukke tijden niet meer mogen inhalen (een 'dynamisch inhaalverbod').
Deze proef wordt op twee locaties uitgevoerd, te weten de A2 tussen Abcoude en Maarssen en de A2/A76 tussen Grathem, knooppunt Kerensheide en knooppunt ten Esschen. De overige inhaalverboden in de rest van het land gaan uit van vaste tijden, bijvoorbeeld alleen in de spits of overdag. Op basis van alle onderzoeken en proeven, neemt minister Peijs van Verkeer en Waterstaat begin volgend jaar een besluit over haar toekomstig beleid ten aanzien van inhaalverboden voor vrachtwagens.