vrijdag, 25. augustus 2006 - 9:55

35 minder doden per jaar bij 10% meer gordeldragers

Den Haag

Uit onderzoeken blijkt dat er per jaar 35 minder dodelijke slachtoffers zouden vallen wanneer 10% meer mensen hun autogordel zouden dragen. Het apparaat dat de bestuurder van een auto met licht- en geluidssignalen erop attendeert zijn gordel te dragen, levert daarom een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. Dergelijke systemen verhogen het gebruik van autogordels en dat is gunstig voor de verkeersveiligheid. Dit meldt de ANWB vrijdag.

De ANWB dringt er bij weggebruikers op aan om altijd hun veiligheidsgordel te dragen en er op toe te zien dat de passagiers dat ook doen.Dat het dragen van een veiligheidsgordel belangrijk is illustreert het volgende gegeven. Als in Nederland 10 % meer mensen hun gordel dragen scheelt dat per jaar 35 doden en 190 zwaargewonden. Uit onderzoek van de SWOV uit 2001 blijkt dat het draagpercentage van de gordel op ongeveer 80 % ligt.

Bij de laatste serie crashtesten van Euro NCAP valt de Seat Leon op, die niet langer gordel-reminders heeft en daardoor met een lager aantal punten wordt gewaardeerd. Wel houdt de Seat Leon zijn vier sterren. De ANWB vindt het teleurstellend dat een autofabrikant de veiligheidsvoorzieningen van een van de modellen op een lager niveau brengt.

De nieuwe crashtesten laten zien dat veel fabrikanten steeds meer vooruitgang boeken op het gebied van de veiligheid. Zowel de nieuwe Opel Corsa als de Ford S-MAX bereiken in hun klasse de maximale score van vijf sterren voor de bescherming van de volwassen inzittenden. Maar een aantal fabrikanten hebben alleen daarvoor aandacht. Ook de Ford S-MAX is bijvoorbeeld nog te onvriendelijk voor voetgangers.

EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en Europese Consumentenclubs.
Categorie:
Tag(s):