donderdag, 26. oktober 2006 - 13:03

Achterkant vrachtwagen moet veiliger

Den Haag

De nieuwe Europese regels voor vrachtwagens zorgen niet voor bescherming bij kop-staartbotsingen met personenauto's. De constructies voor de achterafscherming van vrachtwagens zijn te zwak om te voorkomen dat personenauto's aan de achterzijde onder vrachtwagens schieten, met fatale gevolgen. Dit blijkt uit speciale crashtests die de ANWB samen met haar Europese zusterclubs heeft laten doen.

Per jaar vallen in Nederland door achteropbotsingen van personenauto's tegen vrachtwagens 5 doden en 45 zwaargewonden. In Duitsland vallen hierbij 70 doden per jaar. Met een voorziening van zo'n ? 100,- per vrachtwagen kan dat voorkomen worden.

De ANWB pleit voor snelle verbetering van de achterafscherming . Met de onlangs vernieuwde wettelijke eisen wordt dat onvoldoende gewaarborgd.

In twee crashtests botsten twee gelijke compacte middenklassers met 56 km per uur achterop een vrachtwagen. In de eerste test was de vrachtwagen voorzien van de achterafscherming volgens de nieuwe richtlijn van september 2007. In de tweede test was een verbeterde constructie, stabieler door betere steunen, breder, lager en direct ter hoogte van de achterkant gemonteerd.

Bij de constructie volgens de nieuwe richtlijn klapt de achterafscherming meteen weg en rijdt de auto onder de vrachtwagen tot aan de achteras. De bovenkant van het passagierscompartiment wordt daarbij aan de bovenkant opengereten. De airbags - die in praktijk dan vaak niet eens openen - hebben geen enkel effect meer en de overlevingskans voor de vóórinzittenden is vrijwel nihil.

Bij de verbeterde constructie houdt de achterafscherming de auto wel tegen. Dat leidt weliswaar tot ernstige schade aan de voorkant van de auto, maar de veiligheidssystemen van de auto kunnen hun werk verrichten en het passagiers-compartiment blijft intact. De inzittenden lopen in dat geval veel minder gevaar.
Categorie:
Tag(s):