donderdag, 14. september 2006 - 13:22

Besparingen in gezondheidszorg door mobiele telefonie

Den Haag

Jaarlijks kunnen in Nederland vele miljoenen euros
bespaard worden door mobiele telefoondiensten te gebruiken in de gezondheidszorg. Bovendien worden patiënten beter geholpen en neemt productiviteit in de gezondheidszorg toe. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek van het Imperial College in Londen dat in opdracht van Vodafone de rol van de mobiele telefoons bij het toegankelijker en efficiënter maken van de gezondheidszorg onderzocht. Donderdag werden in Den Haag de bevindingen gepresenteerd aan Kamerleden en bestuurders uit de Nederlandse gezondheidszorg.

De resultaten van het rapport over de gezondheidszorg in Engeland zijn door Theo van der Ven, voorzitter van het Europese Instituut voor Gezondheidszorg Informatie (EIHI),
afgezet tegen de mogelijkheden van mobiele telefonie voor de gezondheidszorg in Nederland. Hij concludeert dat door slim gebruik te maken van de mogelijkheden van de mobiele telefoon, de zorg in Nederland veel efficiënter wordt, patiënten beter geholpen worden en op jaarbasis vele miljoenen Euro's worden bespaard. Hij roept de overheid en zorgverzekeraars op om deze kans te pakken.

Theo van der Ven: 'De kosten voor gezondheidszorg groeien sneller dan de bevolking en het Bruto Binnenlands Product van heel West Europa. In Engeland alleen al daalt door zoiets makkelijks als afspraakherinneringen via SMS het aantal gemiste ziekenhuis- en doktersafspraken met 50% en wordt 500 miljoen euro per jaar bespaard. Maar niet alleen SMS is een belangrijk hulpmiddel in de zorg. Huidige toepassingen van mobiele telefoons kunnen ook hartinfarcten voorkomen. Chronisch zieken worden beter gevolgd en begeleid in het nemen van hun dagelijkse medicijnen. Dit bespaart onnodige opname in het ziekenhuis. We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk, waarbij de mobiele telefoon niet uit de gezondheidszorg is weg te denken.'
Categorie:
Tag(s):