dinsdag, 17. januari 2006 - 9:29

BMW presenteert BMW Sauber F1.06

Het Formule 1-team van BMW heeft dinsdagochtend haar nieuwe bolide, de F1.06, gepresenteerd aan de wereldpers. De opvallend witte wagen met de blauwe sidepods zal in 2006 worden bestuurd door Nick Heidfeld en Jacques Villeneuve.

BMW, die met de uitspraak ‘The essence of racing’ eigenhandig de Formule 1 betreedt, komt voort uit de voormalige renstal van Sauber.

Op 22 juni 2005 werd bekend dat autofabrikant en motorenleverancier BMW zijn eigen team in de Formule 1 wilde gaan introduceren. Wat volgde was het driejarig contract met Nick Heidfeld, de bekendmaking van de teamnaam, de bevestiging van Villeneuve als tweede coureur en tot slot de bekendmaking van Robert Kubica als testcoureur. Mario Theissen is nu naast hoofd BMW motorsport ook directeur van het Formule 1-team: "We hebben de afgelopen maanden keihard gewerkt, maar zullen niet naast onze schoenen gaan lopen. 2006 zal een opstartjaar worden."

De coureurs van BMW Sauber F1 hebben allebei al een geschiedenis met het team van Sauber. Nick Heidfeld reed voor het team van 2001 tot en met 2003. "Ik heb zin in het nieuwe seizoen. Veel mensen ken ik nog van een paar jaar geleden en het is fijn dat ik zo dicht bij de fabriek in Hinwil woon", spreekt een enthousiaste Heidfeld. "Maar we moeten realistisch zijn. Ik zal hard werken en geleidelijke vooruitgang boeken."

Net als Heidfeld toont ook Jacques Villeneuve zich optimistisch. "Natuurlijk is het een lastige klus om een nieuw team op te zetten. Ik heb het eerder meegemaakt met BAR. Maar ik denk dat de voortekenen gunstig zijn. Ik ga in ieder geval mijn best doen."

Het nieuwe motorregelement wordt door BMW niet als een geleidelijke evolutie omschrijven, maar als een ware revolutie. De krachtige 3-liter V10 motor moet worden ingeruild voor een 2.4-liter V8. Deze nieuwe motoren zijn kleiner, maar zwaarder en hebben een lagere motorinhoud, waardoor de rondetijden 2 a 3 seconden langzamer zullen zijn. "Dat vergt een totaal andere rijstijl van de coureurs. Zij zullen de bochten minder scherp aan moeten snijden om het maximale uit de motor te halen op de rechte stukken", aldus BMW.

De veranderingen aan de motor hebben ook consequenties voor het nieuwe chassis. De BMW Sauber F1.06 is dan ook een geheel nieuw concept binnen de speelruimte die door de FIA gegeven wordt. De kleinere motor, die dus ook minder koeling vereist, en kleinere tank zorgden ervoor dat er voor de ontwerpers meer ruimte was voor de earodynamica. Niet alleen is er in het nieuwe ontwerp gekeken naar maximale downforce, maar ook naar een meer efficient gebruik met het oog op de gereduceerde motorinhoud.
Categorie:
Tag(s):