zaterdag, 1. april 2006 - 13:38

'Brommobiel-rijders terug in isolement'

Amsterdam

De voorgenomen invoering van het nieuwe rijbewijs voor bromfietsen per 1 oktober 2006 heeft voor grote ophef gezorgd in brommobielland. 'Als gezamenlijke importeurs van brommobielen in Nederland voelen wij het als onze plicht op te komen voor de sociaal zwakkeren binnen onze samenleving. Zij vormen de grote groep die door de voorgestelde wijzigingen worden teruggedrukt in hun isolement of tegen zeer hoge kosten een Sparta-met of ander soort bromfiets mogen gaan besturen', schrijft de Vereniging Brommobiel Importeurs (VBI) in een brandbrief die deze week is gestuurd naar de ministers van Verkeer & Waterstaat en Justitie.

Na een bescheiden start elf jaar geleden is de brommobiel uitgegroeid tot een vertrouwd beeld in het verkeer. Verkeersveiligheid is altijd een belangrijk onderwerp voor het bestaan van dit (nu nog rijbewijsloze) 45 km-voertuig geweest.

Naast de eigen rijopleiding geeft de branche praktijklessen, ondersteund met theorieboek, die leiden tot het brommobielcertificaat, terwijl wettelijk gezien nu nog 'slechts' een bromfietscertificaat vereist is. De brommobiel wordt door de verkeerswet immers beschouwd als een bromfiets (overdekt en op vier wielen).

Voorts bewaakt de branche objectieve berichtgeving in de media om de brommobiel haar plaats in het verkeer te laten verdienen. Jeugdige brommobielrijders worden liefst geweerd, bijvoorbeeld via campagnes en richtlijnen naar de dealers. Dit alles heeft volgens de belangenbehartigers ertoe geleid dat de brommobiel een geaccepteerd voertuig is in ons hedendaags verkeersbeeld.

'Senioren dupe risicovolle gedrag jongeren' het grote aantal verkeersdoden onder de jeugdige bromfietsers vormt de aanleiding voor aanpassing van de wet. De VBI vindt het triest dat de brommobielrijders hieronder lijden. Uit cijfers blijkt dat brommobielen voornamelijk door senioren worden gereden, terwijl een kleine groep wordt vertegenwoordigd door liefhebbers en jongeren. En vooral die laatste groep is onderdeel van het probleem, zeker als je alle ongevallenstatistieken bekijkt bij jeugdige bromfietsrijders.

'De senioren die een brommobiel besturen zijn hier absoluut de dupe van het risicovolle gedrag van jongeren die een bromfiets besturen, doordat het ministerie alle rijders - brommobiel en bromfiets - over een kam scheert', aldus de VBI. Per jaar worden er ongeveer 23.000 bromfietscertificaten uitgegeven aan mensen die zijn geboren vóór 1 juni 1980, zonder enige vorm van examen. 'Dankzij deze vrijstelling is het voor deze, voornamelijk senioren, mogelijk een bromfiets c.q. brommobiel te besturen', schrijft de VBI aan de betrokken ministers. 'Zij gebruiken de bromfiets en/of brommobiel voor het sociale verkeer zoals familiebezoek, boodschappen, vriendenbezoek, ziekenhuis, begraafplaats, etc.

De 'risicogroep' jongeren geboren ná 1 juni 1980 moet een bromfietscertificaat behalen met een theorie-examen. Prima geregeld!'
Provincie:
Tag(s):