donderdag, 16. maart 2006 - 11:59

Campagne tegen digitaal pesten

Den Haag

Donderdag start SIRE (Stichting Ideële Reclame) de campagne 'Stop Digitaal Pesten'. In de campagne staat de digitale pester centraal, met als bedoeling ouders en jongeren te confronteren. Het digitaal pesten door elkaar uit te schelden via e-mail, MSN, SMS of chatsites op internet begint onder jongeren in de leeftijdsgroep van 8 tot 15 jaar gewoon te worden. Uit onderzoek onder ouders en jongeren door TNS NIPO blijkt dat 41% van de jongeren wordt uitgescholden.

Volgens drs. Bob van der Meer, psycholoog en deskundige op het terrein van pesten, betekent de piek in het schelden door 14-15 jarigen dat ouders beter eerder dan later met hun kinderen kunnen praten over verantwoord gedrag op internet.
'Jonge kinderen kunnen hun emoties nog moeilijk onder woorden brengen of uiten. Met de leeftijd nemen hun verbale bekwaamheid en daarmee dus ook de vaardigheid in schelden toe. Zij zijn daardoor vooral op elkaar aangewezen en worden weinig gecorrigeerd.

De campagne 'Stop Digitaal Pesten' bestaat uit een TV- en radiocommercial en printadvertenties. De TV-commercial laat een jong meisje zien dat, in weerwil van haar goede schoolresultaten en voorbeeldig sociaal gedrag in de tastbare wereld, in de digitale wereld in staat is er flink op los te schelden. De commercials zijn de komende maanden op de Nederlandse televisie te zien en op de radio te horen
Categorie:
Tag(s):